altavia.act
Het bureau altavia.act, dat gespecialiseerd is in communicatie voor de retail- en merkensector, neemt al vele jaren initiatieven om zijn duurzaamheid te benadrukken. “Dat engagement vertaalt zich niet alleen naar onze klanten en partners, maar ook intern, op het vlak van ons menselijk kapitaal”, stelt Farida Lammari, CEO van altavia.act.
Kunt u ons nog even vertellen in welke communicatiedomeinen het bureau altavia.act actief is?
altavia.act maakt deel uit van een Franse familiegroep, die aanwezig is in 45 landen. Ons kantoor in België is gevestigd in Brussel en heeft ongeveer veertig medewerkers in dienst. We richten ons zowel tot retailers als tot merken en we zijn actief in alle domeinen van de retailcommunicatie. We hanteren een end-to-end marketingaanpak en kunnen optreden in alle fasen van het traject van de shopper. We helpen in het bijzonder met activiteiten op het gebied van strategieontwikkeling, branding, verpakkingsontwerp, merkinhoud en sociale media, activering en communicatie, digitale productie en print management. Ons klantenportfolio omvat zowel start-ups, kmo’s als grote bedrijven. Enkele van onze trouwe klanten zijn bijvoorbeeld Proximus, Leonidas, L’Oréal, Westland Shopping, City2 en ook Carrefour.
Hoe geeft altavia.act concreet gestalte aan zijn inzet voor duurzaamheid?
Op internationaal vlak heeft onze groep net nog een duurzaamheidsverslag gepubliceerd, met ambitieuze doelstellingen voor 2025 en 2030. Vanuit de groep engageren we ons voor vijf SDG’s: waardig werk en economische groei, minder ongelijkheid, verantwoorde consumptie en productie, maatregelen tegen de klimaatverandering en leven op aarde. In dat verband willen we werken aan bosbehoud, in het bijzonder door strengere eisen te stellen bij de aanschaf van producten zoals papier en karton. Per definitie volgt het kantoor in België deze beweging door engagementen op groepsniveau te combineren met een gepersonaliseerde en lokale aanpak. Als gespecialiseerd bureau in de retailcommunicatie produceren we voornamelijk veel gedrukt materiaal (displays, posters, verpakkingen, enzovoort).
Stelt u dan duurzamere oplossingen voor aan uw klanten?
De klanten kunnen natuurlijk altijd kiezen voor de oplossing die hun het beste uitkomt, maar we kunnen hun advies geven en hen begeleiden op weg naar meer duurzaamheid. Onze recente projecten ontwikkelen we steeds vaker vanuit een duurzaamheidsaanpak. Dat gebeurt bijvoorbeeld concreet via upcycling. Daarbij is het de bedoeling om een product een tweede leven te geven. Zo hebben we voor Proximus affiches uit de winkel hergebruikt om er mooie portefeuilles van te maken. In een project voor Carrefour stelden we een aanpak voor om het recycleren te vergemakkelijken. We bedachten schaaltjes voor bioproducten, waarbij het plastic gemakkelijk te scheiden is van het karton. En voor Nespresso stellen we bijvoorbeeld verkoopmateriaal in de winkels voor, dat deels kan worden hergebruikt en dat aansluit bij de ‘premium’-codes van het merk. We willen onze verschillende interne en externe stakeholders onder-steunen bij de transitie naar meer duurzaamheid. Daartoe wordt een aantal van onze teams opgeleid op het gebied van de circulaire economie en doen we ook regelmatig een beroep op deskundigen inzake duurzame communicatie en gedrag.
Wat doet een strateeg op het gebied van duurzame communicatie en gedrag, en welke andere deskundigheid gebruiken jullie bij altavia.act verder nog op dat vlak?
Communicatie is gericht op verschillende aspecten, en een daarvan is gedragsverandering. Op het vlak van duurzaamheid zijn bepaalde woorden te verkiezen boven andere om een boodschap over te brengen. Er bestaan allerlei methodes om mensen aan te zetten tot actie, zoals het organiseren van een campagne op lokaal in plaats van nationaal niveau of een communicatiecampagne ontwikkelen op een welbepaalde plaats. Dat alles wordt besproken met onze strateeg voor communicatie en duurzaam gedrag, die opgeleid en geïnformeerd is over het onderwerp. Afhankelijk van de vragen van de klanten doen we een beroep op onze verschillende teams om na te denken over de duurzaamheidsdimensie van een bepaalde communicatie, van een verpakkingsvorm of zelfs van de specifieke kenmerken van een verpakking. We geven steeds meer advies over ecologisch ontwerp en ecodesign.
Vragen uw klanten ook een duurzaam engagement van uw kant?
Voor bepaalde aspecten in verband met de productie doen ze dat wel. Sommige klanten beginnen ons te vragen om de koolstofvoetafdruk van hun productie te berekenen. Die groeiende belangstelling komt ook doordat onze klanten de overstap aan het maken zijn naar MVO. We hebben al een instrument voor de hele groep dat nu wordt verbeterd. Een duurzame productie, of het nu voor papier of zelfs inkt is, kost uiteraard altijd meer. Het gaat dus vaak om een geëngageerde keuze van een klant, die een bijkomende financiële inspanning vergt.
Welke engagementen neemt altavia.act intern op het gebied van duurzaamheid?
Zoals gezegd zijn er heel wat engagementen op het niveau van de hele groep. Wat België betreft, is het zo dat ons kantoor, op de eerste verdieping van een pand op de Louizalaan, wordt gehuurd. We hebben dan ook geen grote plannen en evenmin veel speelruimte voor energiebesparingen in het gebouw. Maar altavia.act is wel al CO2-neutraal gecertificeerd, via een audit van CO2Logic en gevalideerd door de onafhankelijke externe certificatiedienst Vinçotte. Het grote project inzake interne duurzaamheid draait rond het menselijk kapitaal. Op het gebied van loonbeleid willen we eerlijke salarispakketten aanbieden, waarbij onze medewerkers de kans krijgen om te genieten van duurzame alternatieven. Ik denk daarbij in het bijzonder aan ons mobiliteitsplan.
Hebben jullie ook een beleid op het gebied van inclusie?
We zijn voorstander van inclusie, diversiteit en gelijkheid in het algemeen. We hebben geen aanwervingsquota’s, maar het team is echt gemengd. Bij altavia.act spreken we van ‘ons menselijk kapitaal’. Als we de tijd nemen om iemand aan te werven, beschouwen we dat als een investering. We kiezen voor een aanpak waarbij we talenten bij ons willen houden door een transparant discours, sterke bedrijfswaarden en door mensen te laten groeien via projecten, opleiding en individuele ontwikkelingsplannen.
Meer info?
Meer informatie is te vinden op www.altavia-act.com
https://www.instagram.com/altavia_act/