- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Amazon.com schrapt verschillende eigen kledingmerken in een poging om kosten te besparen en de antitrustwetgeving aan te pakken.
Amazon zet de schaar in het gros van zijn eigen kledingmerken, meldt The Wall Street Journal. De e-commercereus heeft beslist om 27 van 30 huismerkkledingafdelingen te schrappen. Daardoor blijven alleen nog Amazon Essentials, Amazon Collection en Amazon Aware over. Amazon is ook bezig met het schrappen van huismerkmeubels, waarbij de merken Rivet en Stone & Beam verdwijnen zodra hun voorraad op is. “Als er producten zijn die niet aanslaan bij klanten, dan schrappen we die items en zoeken we naar andere mogelijkheden om beter aan hun behoeften te voldoen”, zegt Matt Taddy, Vice President van Amazon Private Brands, in een e-mail aan Reuters. The Wall Street Journal meldde eerder al dat Amazon zijn eigen kledingmerken aan de kant wou schuiven als tegemoetkoming in een antitrustzaak die de Amerikaanse Federal Trade Commission zou starten. Er loopt al sinds het presidentschap van Donald Trump een onderzoek naar Amazon. Toen besloot de Amerikaanse regering om verschillende grote technologiebedrijven te onderzoeken in het kader van overtredingen op de antitrustwetgeving. Amazon krijgt kritiek omdat het zijn eigen producten zou bevoordelen en verkopers van buitenaf op zijn platform zou benadelen. Deze week zit Amazon rond de tafel met de Federal Trade Commission. Het zal daarbij bepleiten dat er geen reden is om een antitrustzaak aan te spannen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?