Apaq-W
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Apaq-W
Franchisesupermarkten vormen een uitstekende afzetmarkt voor lokale producenten. Apaq-W, het Waalse agentschap voor promotie van landbouw, heeft een communicatiekit voor verkooppunten ontwikkeld om hun aanbod onder de aandacht te brengen.
Apaq-W en de operationele diensten van het Collège des Producteurs hebben de handen in elkaar geslagen om een campagne te lanceren die lokale producten in de kijker zet in franchisewinkels die dat wensen. De campagne wordt ook gesteund door de APLSIA (Association Professionnelle du Libre Service Indépendant en Alimentation). Het initiatief, dat op zaterdag 25 november werd ingehuldigd op de Carrefour Markt in Marche-en-Famenne in aanwezigheid van de Waalse minister van Landbouw en Economie Willy Borsus, zet zijn slogan "Voor de feestdagen, denk lokaal" in op een hele reeks instore promotiedragers. Dit communicatiearsenaal omvat 85 degustaties in 13 winkels, geleid door 77 producenten, en de levering van meer dan 6.500 wobblers (waarvan 2.500 in het Nederlands en Duits) aan 70 franchisewinkels. Op initiatief van het Collège des Producteurs werden nieuwe uitstallingen opgesteld in 38 onafhankelijke winkels in Wallonië en Brussel; de winkeliers zullen de komende 3 maanden de doeltreffendheid van deze uitstallingen testen rond het thema aperitief-barbecue of eindejaarsfeesten. 17 leveranciers van streekproducten hebben al een engagement op middellange termijn aangegaan met deze winkels. Naast het stimuleren van de verkoop op het verkooppunt, worden er ook inspanningen geleverd om de lokale producenten te professionaliseren. Binnenkort worden voor hen opleidingen georganiseerd over kwaliteit, marketing en communicatie. Er zijn ook 1000 GS1-conforme barcodes uitgedeeld aan 65 producenten die lokale producten verwerken.
Franchisewinkels vormen een bijzonder relevant verkoopkanaal. Hun assortiment draagt bij aan de lokale legitimiteit van deze winkels, die ook meer speelruimte hebben om nieuwe producten in hun schappen op te nemen. Volgens een onderzoek dat in maart 2022 werd uitgevoerd door Apaq-W onder een steekproef van 1.000 consumenten, beschouwt 58% van de Franstaligen supermarkten als hun belangrijkste kanaal om lokale producten te kopen, vóór boerderijwinkels (22%) en markten (19%). Dit is niet verwonderlijk, aangezien supermarkten 75,3% van de voedseluitgaven in Wallonië voor hun rekening nemen (cijfers van GfK). Volgens dezelfde bron vinden consumenten de zichtbaarheid van lokale producten in supermarkten echter vrij gemiddeld. Op een schaal van 1 tot 10 krijgen ze een gemiddelde beoordeling van 6,46/10. 61% van deze shoppers zou graag zien dat deze producten in een specifieke sectie worden gegroepeerd, 43% zou liever zien dat ze aanwezig zijn in de sectie die aan de productcategorie is gewijd en 12% zou graag zien dat ze vooraan in het gangpad staan. In maart 2022 waren de belangrijkste obstakels voor de consumptie van lokale producten, naast de prijs (52%), het gebrek aan distributie (50%), de beschikbaarheid (48%), de tijd om ze te zoeken (38%) en een beperkt assortiment (36%). Wat de distributie betreft, zou 74% van de 123 franchisewinkels die in 2022 door het Collège des producteurs werden bevraagd, hun assortiment lokale producten willen uitbreiden, maar zij noemen obstakels voor deze ontwikkeling: 20% heeft tijdgebrek, 31% ondervindt logistieke en administratieve problemen en 34% heeft te kampen met een gebrek aan regelmaat in de leveringen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?