Balls & Glory wint de Mercuriusprijs en mag zich het “winkelconcept van het jaar” noemen. Thuiszorgwinkel en Elektro Van Assche stranden op de tweede en derde plaats. De Mercuriusprijs wordt uitgereikt door Comeos, de federatie voor handel en diensten in België.
Restaurant en foodtruck Balls & Glory speelt volgens de jury van de Mercuriusprijs in op de trend naar de ‘dagschotel 2.0”: de snelle hap die géén fastfood is, maar kwalitatief, authentiek en duurzaam. In de horecazaak komen niet alleen vleeseters komen aan hun trekken: er zijn ook vegetarische en veganistische opties. “De jury koos dit jaar met Balls & Glory voor ondernemerschap van bij ons, voor een winkelconcept dat op een intelligente manier in omnichannel wordt uitgerold, voor een model dat eerst de thuismarkt en dan de wereld kan veroveren. Na een aantal trial & errors is het model nu klaar voor de grote doorbraak. Met de toekenning van de Mercuriusprijs wil de jury de passie van de ondernemer en de focus op het product belonen”, aldus juryvoorzitter GinoVan Ossel.
‘Horeca is retail’
De man achter de beroemde ballen, Wim Ballieu, klinkt uiterst tevreden: “Ik ben super fier op deze prijs. We zien deze erkenning als een waardering voor de horecasector in zijn totaliteit: horeca is retail op zijn best, een mooie mix van product, service & beleving.” Gino Van Ossel: “Balls & Glory heeft het perfecte evenwicht gevonden tussen de behoeftes van de klant en de noden van de ondernemer. Het bedrijfsmodel met centrale keuken laat toe op een efficiënte en winstgevende manier met een witte kassa te werken. Het is een concept dat schaalbaar tot een keten kan worden uitgerold”.
Thuiszorgwinkel op tweede plaats
Net na Balls & Glory neemt Thuiszorgwinkel de tweede plaats in. De traditionele sector van de thuiszorg werd grondig geïnnoveerd. Het winkelconcept stelt volgens de jury de klant centraal en biedt oplossingen en advies aan, eerder dan producten. “De Thuiszorgwinkel is nu opgedeeld in meerdere corners en thematische adviesruimtes, waar de klant op zijn gemak producten kan uittesten en raad kan vragen. Ook via huisbezoeken, beleving en acties werken ze drempelverlagend.” De jury is ook onder de indruk van de “alles onder één dak” oplossing. “De zorgsector is in volle expansie en dan lijkt voor de jury de oplossing van thuiszorgwinkel waarbij alle specialisten aanwezig zijn onder één dak aan te sluiten bij de groeiende maatschappelijke behoeftes.”
Derde plaats: winkelbeleving van Elektro Van Assche
“Elektro Van Assche is all the way gegaan voor wat ze wilden: een rotsvast geloof in winkelbeleving”, aldus de jury. “Deze elektrozaak wist zich in een digitale wereld te onderscheiden dankzij een uitmuntende klantgerichte service en via een doordachte winkelinrichting. Ze zetten in op opleidingen en workshops en door deel te nemen aan events samen met andere retailers slagen ze erin om zich te verankeren in de lokale gemeenschap.”