iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De Italiaanse pastagigant Barilla heeft donderdag prijsverlagingen aangekondigd voor een groot deel van zijn producten in Italië. Op die manier wil het huishoudens helpen om het hoofd te bieden aan de hoge inflatie van de afgelopen maanden, zo meldt het bedrijf.
Barilla heeft bekendgemaakt dat het prijsverlagingen tussen 7% en 13% zal toepassen op een groot deel van zijn producten (pasta, koekjes, snacks, enzovoort) en merken (Mulino Bianco, Pavesi, Gocciole, enzovoort) die in Italië worden verkocht. Het initiatief van de Italiaanse multinational loopt van 1 februari tot en met 31 december 2024 en geldt voor directe klanten en distributeurs. "Dit is een belangrijke operatie (...) We zetten ons in om Italiaanse gezinnen te helpen die worstelen met stijgende voedselprijzen", meldt het bedrijf in een persbericht. Natuurlijk moet de operatie de fabrikant ook helpen om zijn concurrentiepositie te herstellen.
Zal dit initiatief van de Italiaanse reus een impact hebben op de prijzen van Barilla-producten die in België worden verkocht? Dat is in dit stadium moeilijk te zeggen. "Zoals u weet, zijn de onderhandelingen met sommige van onze distributeurs in België nog aan de gang. Bijgevolg kan ik geen precies antwoord geven op deze vraag", legt Frédéric Bodereau, managing director van Barilla Benelux, uit. “Nochtans zouden de commerciële voorwaarden die we momenteel met onze klanten bespreken, moeten leiden tot een prijsdeflatie voor onze deegwaren- en sausreferenties in 2024, met uitzondering van onze sauzen op basis van tomaten, waarvoor de hittegolven van de zomer van 2023 de prijzen hebben opgedreven", vervolgt de manager. "Ik wil er ook op wijzen dat de Belgische markt vrij specifiek is in Europa op het vlak van prijzen en promotiebeleid, aangezien promoties frequenter en massaler voorkomen. Dit verklaart waarom de gemiddelde prijzen van de producten die Belgische consumenten kopen lager zijn dan de etiketten aangeven. Bovendien hadden we al besloten om sinds de tweede helft van 2023 onze promotieplannen in België nog verder op te voeren", besluit hij.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?