iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Volgens cijfers van Eurostat die werden geanalyseerd door De Tijd is België een van de landen waar de verkochte volumes in de retail het sterkst zijn gedaald in Europa. Na Estland en Hongarije is België de slechtste leerling van de klas (-6,3% op een jaar).
Qua volume zijn de retailaankopen in België sterker gedaald dan in de meeste andere Europese landen. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat, het statistiekbureau van de Europese Unie, die werden geanalyseerd door De Tijd. In vergelijking met het voorgaande jaar daalden de verkochte volumes bij food- en non-foodretailers in de EU van -1,8%. In België is de volumedaling opvallend sterker, met een jaarlijkse daling van 6,3%, waardoor we samen met Estland en Hongarije tot de drie landen met de grootste volumedalingen behoren. De inflatie mag de afgelopen maanden dan wel afgenomen zijn, maar zijn niveau blijft hoog en benadeelt de handelsvolumes. Dat consumenten minder kopen in volume is natuurlijk te verklaren door de inflatie, maar de koopkracht, die in België wordt beschermd dankzij de automatische loonindexering, zou de schade toch moeten beperken. De buurlanden van België doen het beter dan ons land, met een volumedaling van -1,6% voor Frankrijk, -1,2% voor Nederland en -2,7 voor Duitsland.
Silvie Vanhout, managing partner van Gondola Academy, legt uit dat ondanks de prijsstijgingen in België, sommige categorieën er nog steeds in slagen om in volume te groeien. "Dit is het geval voor de categorie Bakery&Toast”, vertelt ze. "Dit is een categorie die sinds vorig jaar groeit, zelfs ondanks prijsstijgingen van 0,4% in januari ten opzichte van januari 2023 (maar een stijging van 12,5% op MAT-basis). Warme dranken groeien ook in volume met 3,1% ten opzichte van januari 2023 met een stabiele prijs, maar op jaarbasis zijn de prijzen met 8,6% gestegen, wat lager is dan het gemiddelde voor alle categorieën (prijsstijging van 9,6%). Hetzelfde geldt voor non-alcoholische dranken. De categorie die doorheen 2023 bleef groeien en waarvan het volume nog steeds toeneemt, maar met slechts 1%, zijn gezouten snacks. De prijzen stegen met 13,3% in 2023, maar de lage prijs die we moesten betalen moedigde ons nog steeds aan om chips te blijven kopen."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?