BIRKENSTOCK
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
BIRKENSTOCK
Birkenstock, het merk achter de iconische Duitse sandaal, maakt zijn debuut op de Amerikaanse beurs onder het tickersymbool BIRK.
In de noteringsverklaring, die dinsdag werd ingediend, onthult het Europese merk een omzet van €1,24 miljard met een nettowinst van €187 miljoen, gebaseerd op het laatste boekjaar in 2022. De krant Wall Street meldt dat Birkenstock niet heeft gespecificeerd hoeveel aandelen op de markt zullen worden gebracht, noch wat de verwachte prijsklasse zal zijn. Aandeelhouders speculeren ook over een waardering van meer dan 7 miljard dollar. Olivier Reichert, CEO van het merk, zegt in een brief aan potentiële aandeelhouders dat "Birkenstock meer is dan een schoen, het is een manier van denken, een manier van leven". Hij zou hebben uitgelegd dat deze beursgang een logische stap is voor het bedrijf, dat zich inzet om in een primaire behoefte van alle mensen te voorzien.
Het merk lift ook mee op de 'Barbie'-golf, sinds de Mattel-pop, gespeeld door Margot Robbie, de beroemde Birkenstocks moest kiezen om Barbieland te verlaten en te kiezen voor schoenen in de echte wereld. Birkenstock werd opgericht in 1774 en is populair om zijn sandalen, die worden beschouwd als "hippie", "bohemien" of zelfs "lelijk", een beschrijving die het merk niet aarzelde om in 2022 opnieuw te gebruiken via een documentaireserie getiteld "Ugly for a reason". In samenwerking met de New York Times heeft Birkenstock drie hoofdstukken gemaakt waarin de redenen achter de ongewone stijl van de sandalen worden uitgelegd en het belang van de gezondheid van de voeten wordt benadrukt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?