Into the basket
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Into the basket
In Brussel is sinds een half jaar een nieuwe quickcommerce-speler actief: Into Basket, een project van twee jonge ondernemende broers. Aan ambitie ontbreekt het hen niet: ze hebben een winkel in Sint-Lambrechts-Woluwe en willen ook met een fysieke winkel naar onder meer Antwerpen, Brugge en Gent.
"Ik heb ervaring in retail. Ik werkte als winkelmedewerker bij Colruyt en was manager van een Carrefour-winkel", zegt Efrem Akay (23), die Into Basket samen met zijn broer oprichtte. Het bedrijf belooft dat het zijn klanten 7 dagen op 7 en van 10u tot 23u binnen enkele minuten boodschappen levert in 10 Brusselse gemeenten: Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe, Evere, Oudergem, Schaarbeek, Sint-Joost-ten-Noode, Elsene, Etterbeek, Watermaal-Bosvoorde en Brussel. Het assortiment bestrijkt meer dan 1.000 producten, allemaal A-merken. Qua prijs zit Into Basket "tussen Colruyt en Delhaize in", zegt Akay. Koeriers brengen de boodschappen met elektrische fietsen tot bij de klanten, nadat die via de app of de website een bestelling geplaatst hebben.
Het idee voor het bedrijf kwam er al een tijd terug. "Het ontstond in de Covid-periode, toen mensen terughoudend waren om naar fysieke winkels te gaan en producten aan te raken. We hebben twee jaar hard gewerkt om de app en de website helemaal goed te krijgen, zodat klanten geen last zouden hebben van het feit dat we aan het opstarten waren." Eén ding moet je de twee broers nageven: het getuigt van lef om met een quickcommerce-bedrijf, nadat Gorillas en anderen van de Belgische markt verdwenen wegens een gebrek aan winstgevendheid. Dat schrikt Akay niet af, zegt hij. "We doen meer dan alleen maar snelle thuisleveringen. We hebben ook een winkel in Sint-Lambrechts-Woluwe, op een oppervlakte van zo'n 250 vierkante meter. Mensen kunnen ook naar ons komen, bestellen en wachten terwijl we de boodschappen voor hen klaarmaken. We zijn daarnaast ook een afhaalpunt voor pakketjes van PostNL en Bpost."
Efrem Akay gaf zijn job op om zich op zijn project te concentreren. "Ik ben jong en ik ben niet bang van risico's. Ik wil er vol voor gaan, dat is de enige manier om het te doen slagen. Ik weet dat er veel spelers mee gestopt zijn, maar ik denk dat mensen steeds meer gebruik gaan maken van technologie wanneer ze boodschappen doen. In de toekomst zal dat alleen maar groeien. Maar we hebben ook ambitie om meer fysieke winkels te openen. We denken aan Gent, Antwerpen, Brugge: steden waar er een markt is voor wat wij aanbieden. Er zijn genoeg consumenten die snel en makkelijk boodschappen wil doen."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?