Colruyt Group wil de efficiëntie in zijn winkels verhogen door verschillende technologische oplossingen te testen. Zo wordt technologie onder meer ingeschakeld om de rekken tijdig te helpen aanvullen of te meten hoe druk het is aan de kassa zodat extra personeel kan ingeschakeld worden. “Binnenkort zal de hele toeleveringsketen volledig gedigitaliseerd zijn”, aldus Colruyt.

Bij Colruyt is operationele efficiëntie veel meer dan een deugd: het is een manier van denken over en bouwen aan elk project. Sinds de begindagen van de ponskaarten is de retailer uit Halle altijd op zoek geweest naar de meest efficiënte en eenvoudige oplossingen om zijn activiteiten te stroomlijnen, van logistiek tot verkoop. Bovendien is Colruyt er altijd op gebrand geweest om zijn eigen technologische antwoorden op deze uitdaging te ontwikkelen, zodat ze het best passen bij zijn beperkingen. In het tijdperk van optische detectie en AI is deze filosofie niet veranderd. De afgelopen maand testte Colruyt een nieuwe technologie die ervoor zorgt dat de rekken optimaal gevuld blijven, er wordt gemeten hoeveel klanten er binnenkomen in de winkel en hoe druk het is aan de kassa, en er loopt een test om de winkel schoon te laten maken door een robot. Verschillende initiatieven die moeten bijdragen tot een betere service voor klanten en een efficiëntere tijdsindeling voor medewerkers.

©

Colruyt

We kenden al de ‘easy check-out’ die begin dit jaar werd voorgesteld: een innovatief kassasysteem met artificiële intelligentie dat het kassaproces met een vijfde versnelt. Vorig jaar lanceerde de retailer  de ‘product finder’, een systeem waarbij winkelmedewerkers tot anderhalf uur per dag besparen bij het uitzetten van producten in de rekken. En nu investeert Colruyt opnieuw in innovaties die worden getest in de winkels. Het start al wanneer klanten binnenkomen in de winkel. Aan de ingang van de winkel wordt een druktemeter getest die telt hoeveel klanten er binnenkomen, volledig anoniem. Door het aantal klanten in de winkel in realtime in te schatten, kan de planning van de winkelmedewerkers daarop worden afgestemd. Ook aan de kassa wordt er getest met een druktemeter. Op die manier kan Colruyt ervoor zorgen dat er steeds voldoende winkelmedewerkers aan de kassa aanwezig zijn, op het moment dat het drukker wordt. Virginie Vandenperre, hoofd sales services & promotion bij Colruyt Laagste Prijzen, legt uit: “Snel en efficiënt langs de kassa gaan is essentieel voor onze klanten – niemand wacht graag lang aan de kassa. We zijn deze druktemeters nu aan het testen in onze winkel in Halle. We verwachten dat de wachttijd aan de kassa zal afnemen, zeker in combinatie met ‘easy check-out’ waar we nu al mooiste winsten van zien.”

Tekorten opsporen en herbevoorrading optimaliseren

Daarnaast wordt er volop een nieuwe technologie getest om ervoor te zorgen dat de rekken steeds optimaal gevuld worden. De technologie, die volledig ontwikkeld werd door het innovatieteam van Colruyt Group Smart Technics, koppelt de verkoopcijfers aan de stockcijfers van de winkel en de informatie van waar die rekken met die producten staan in de winkel. Die gegevens worden in de vorm van een plattegrond weergegeven op een scherm in de stockruimte van de winkel. Zo weet het personeel welke schappen het eerst moeten aangevuld worden, zodat klanten altijd alle producten kunnen vinden die ze nodig hebben.

Colruyt doet ook een test met een shelf scanner, een camera die de rekken scant. Deze scanner brengt de status van de rekken in kaart via een geautomatiseerd proces. Op die manier kan de belevering van de winkels geoptimaliseerd worden en kan de geschikte plek voor een product in het rek geanalyseerd worden. Beide technologieën werken met artificiële intelligentie die volledig door Colruyt Group ontwikkeld werd en geven de gegevens in realtime door. Het voordeel voor de consument: producten worden tijdig bijbesteld en geleverd in de winkel, wat zorgt voor een goed gevuld rek en geen overstock. Tot slot loopt er in de winkel in Halle momenteel ook een test met kuisrobots. Die maken de vloer schoon en zorgen zo voor een nette winkel.

©

Colruyt

“Er zijn heel wat voordelen aan deze technologieën, zowel voor de klanten als voor Colruyt”, reageert Virginie Vandenperre. “Doordat winkelmedewerkers op het juiste moment de juiste producten kunnen aanvullen, op het juiste moment aan de kassa staan en niet meer zelf hoeven te kuisen, zullen klanten steeds het juiste product op het juiste moment ter beschikking hebben en zal hun wachttijd aan de kassa afnemen. Colruyt zelf bespaart hier tijd mee omdat winkelmedewerkers efficiënter aan de slag kunnen.”

"Binnenkort is de volledige keten gedigitaliseerd"

Colruyt test de verschillende innovatieve technologieën in de winkel in Halle. “De eerste resultaten zijn alvast veelbelovend, al is een test op langere termijn nodig om de grote winsten echt in kaart te kunnen brengen. De volgende stap is daarom een uitrol van de test naar meerdere winkels”, klinkt het. Ook in de supply chain van Colruyt Group wordt er volop geïnvesteerd in innovatie en digitalisering. Op die manier wordt de volledige keten – vanaf het product toekomt bij Colruyt tot het de winkel verlaat – gedigitaliseerd. Meer informatie daarover volgt later.

Infosessie Retail Scan-poster

Wilt u weten hoe retailers het doen in deze moeilijke tijden: wat hun marktaandelen zijn, hoe hun winkelbestand eruit ziet, hoeveel werknemers ze hebben ... ? Schrijf u dan zeker in voor de infosessie over de Retail Scan-poster van Gondola Academy op 21 juni.

Klik hier!