Davy Van Raemdonck, director consumer panel Belgium & The Netherlands bij YouGov en op 6 februari spreker op het Economic Expectations-event van Gondola Society, is een regelmatige gast in ons magazine. Op gezette tijden verklaart hij, op basis van de gegevens van het consumentenpanel dat hij aanstuurt, wat er beweegt in de wereld van de massaconsumptie. Voor hem start het jaar 2025 alvast met één grote nieuwigheid: hij zal zijn opdracht voortaan voortzetten onder de vlag van YouGov, want de consumentenpanelactiviteiten van CPS GfK vallen nu onder het Britse marktonderzoeksbureau. Gondola bracht dat nieuws al in december op zijn website, kort voor we Davy vroegen naar zijn mening over de wereld van retail & FMCG in 2024.

Davy, herinnert u zich nog de analyse die u ons bracht voor ons Vision-magazine van vorig jaar?

Ja, natuurlijk! Ik zei toen dat ik verwachtte dat we op termijn meer een strijd zouden zien tussen de verschillende private labels in plaats van een traditionele strijd tussen A-merken en private labels. Dit is ook exact de boodschap die ik tijdens onze klantendag heb gedeeld in oktober en onderbouwd heb met een langetermijnanalyse. We moeten echter niet alleen naar de ontwikkeling in waarde kijken, maar ook in volume. De huismerken blijven ook vandaag nog in waarde toenemen. Die evolutie zal waarschijnlijk nog een tijdje duren. Maar als je kijkt naar de ontwikkeling in volume op lange termijn, is hun vooruitgang in feite vrij stabiel en slagen de A-merken erin om goed stand te houden in volume. Dat wil niet zeggen dat de curve vlak is voor elk van de A-merken en elk van de huismerken. Bovendien speelt er ondanks alles binnen de twee groepen toch ook een onderliggende dynamiek, die volgens mij in de toekomst nog sterker dreigt te worden: de A-merken zullen meer dan ooit onderling strijd voeren, maar ook de huismerken gaan met elkaar wedijveren.