iStock
Het einde van 2023 is in zicht, tijd om terug te blikken op de belangrijkste veranderingen van het voorbije jaar. Welke nieuwe concepten zijn het onthouden waard? Welke veranderingen trokken de aandacht? Deel 1 van ons jaaroverzicht: de foodretail.
Op bezoek bij Amazing Oriental
Een nieuwkomer op de verzadigde foodretailmarkt in ons land? Amazing Oriental, een Aziatische speciaalzaak die op Europese lijst geschoeid is, schrikt er niet voor terug. In de Antwerpse shop – om en bij 1.100 m2 groot – zijn 9.000 producten uit de Chinese, Japanse, Thaise, Indonesische, Koreaanse, Vietnamese, Surinaamse en Indische keuken te vinden. In Nederland telt de keten 24 vestigingen, maar CEO Martin Chan wil nog geen cijfer plakken op het aantal vestigingen dat hij in ons land beoogt. “We willen eerste deze winkel goedkrijgen.”
Bekijk hier de fotoreportage van de eerste Belgische winkel van Amazing Oriental.
Ontdek de automatische winkel van Lagardère en Atos in luchthaven Zaventem
Steeds meer retailers omarmen de automatische winkel. Lagardère en Atos openden er één bij het begin van het jaar in terminal A van de luchthaven van Zaventem. De winkel maakt gebruik van intelligent meubilair en 3D Lidar-camera’s die de aangeboden producten identificeren. Klanten moeten zich aanmelden met een toegangskaart, hun producten kiezen en afrekenen aan een betaalterminal. In de winkel is een selectie van Belgische bieren en pralines te vinden.
Bekijk de winkel van Lagardère en Atos in onze fotoreportage.
BuyBye, de automatische shop van Carrefour
Ook Carrefour opende een automatische winkel. BuyBye ging van start op 12 december vlakbij zijn hoofdkantoor in Diegem. Het is een shop van amper 18m2 die vooral uit koelkasten bestaat waar klanten hun lunch, snacks, koude dranken, fruit, enzovoort kunnen kopen. BuyBye werkt 100% met behulp van artificiële intelligentie, een combinatie van productweging en computer vision detectie. Camera's die strategisch op elk schap zijn geplaatst zorgen voor dubbele controle, waardoor een maximale nauwkeurigheid van de facturering wordt gegarandeerd.
Ontdek hier de fotoreportage van BuyBye.
Onbemande thuislevering van Colruyt
Nog meer technologie: in januari deed Colruyt een eerste thuislevering met een onbemand voertuig. De primeur ging naar een klant van Collect&Go in Londerzeel, waar Colruyt het voertuig al langer testte. De klanten voerden hun bestelling uit zoals zij die gewend zijn via de Collect&Go-website en werden daarna persoonlijk opgebeld met een code waarmee ze de boodschappen uit het wagentje kunnen halen. Het voertuig vertrok daarna vanuit het Collect&Go afhaalpunt tot bij de woonplaats van de klant. Die kan de boodschappen eruit halen en plooiboxen en leeggoed terugplaatsen.
Easy check-out bij Colruyt
In februari begon Colruyt met het testen van een easy check-outsysteem. Daarbij wordt dankzij een camera met artificial intelligence boven de kassa producten automatisch gescand wanneer die van de ene kar naar de andere overgeheveld worden. Daardoor verloopt het kassaproces tot een vijfde sneller. Momenteel is het systeem in 20 winkels ingevoerd, laat Colruyt weten. “Eens de werkwijze ingeburgerd raakt, gaat het sneller. We winnen er dus op termijn tijd mee, voor zowel de medewerkers als de klanten”, zegt woordvoerder Eva Biltereyst. “We merken ook bij de uitrol naar meerdere winkels dat het steeds beter en vlotter gaat: hoe meer winkels deelnemen, hoe meer het systeem leert en hoe meer de technologie verbetert. We zullen begin 2024 bekijken we wat de next steps zijn, namelijk hoeveel winkels we in 2024 gaan uitrusten met de technologie.”
Binnenkijken bij traiteur Prego!
Op 4 april opende Prego!, een gespecialiseerde traiteursdienst voor verse pasta. Eén van de oprichters is Yvan Verougstraete, het gezicht achter Delitraiteur, Divine Cuisine en Medi-Market. De ambitie van het bedrijf is om gezonde, lekkere en betaalbare afhaalmaaltijden aan te bieden. “Onze maaltijdoplossingen zijn nuttig voor consumenten die een druk leven en geen tijd hebben, maar ook voor de jongere generatie en voor zij die niet graag koken”, zegt CEO Julie Vandenbrande. “We willen de traiteurdienst democratiseren met prijzen die toegankelijker zijn dan die van een klassiek restaurant dat aan een leveringsplatform is gekoppeld: zo'n gerecht kost vaak meer dan 20 euro. Ons aanbod is tot 40% goedkoper.” Intussen telt Prego! vier filialen: één in Sint-Pieters-Woluwe, twee in Elsene en één in Louvain-La-Neuve.
Bekijk hier de fotoreportage van Prego!
Afscheid van Jef Colruyt
Er gebeurde in 2023 heel wat in de Belgische retail. Er was op 1 juli het vertrek van Jef Colruyt als CEO van Colruyt Group. Hij werd opgevolgd door Stefan Goethaert, sinds 2012 in dienst bij de retailgroep. Op Gondola Gala werd Jef Colruyt in aanwezigheid van premier Alexander De Croo gehuldigd voor zijn 30 jaar durende bijdrage aan de Belgische retailsector. In maart zorgde Delhaize voor een schokgolf door aan te kondigen dat het zijn 128 winkels zou gaan verzelfstandigen. Vandaag is dat al voor 89 ervan gebeurd. In september volgde het nieuws dat ook Jumbo twee winkels zou verzelfstandigen en nieuwe winkels in franchise zou geven. Nog meer belangrijk nieuws: Intermarché nam dit jaar de Mestdagh-winkels over van Carrefour en verzelfstandigt ook die winkels. In tegenstelling tot bij Delhaize zorgde dat amper voor ophef. De eerste omgebouwde winkel opende in oktober in Genappe (Waals-Brabant). Het voorbije jaar namen we ook afscheid. Bij Colruyt Laagste Prijzen verdwenen de gratis wijnproevertjes, volgens sommigen het einde van een tijdperk. Haalden ook het einde van 2023 niet: verschillende online supermarkten, waaronder Rayon, Lokkal en Pieter Pot, al hoopt de laatste wel nog op een doorstart. Er zijn ook enkele zaken om naar uit te kijken in 2024. Zo komt Jumbo in het najaar met zijn Foodmarkt-concept naar Gent en opent Monoprix in Waterloo zijn eerste winkel in ons land.