- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Winstgevendheid onder druk door promo’s en concurrentie
Supermarktketen Delhaize heeft zijn jaarresultaten bekendgemaakt, en verstopte daarbij niet dat het in België voor enkele uitdagingen staat. De retailer wil investeren in zijn assortiment, wat de winst verder onder druk zal zetten. Eind april wordt ook een nieuwe generatiewinkel voorgesteld.
Resultaten 2013
In januari pakte Delhaize uit met verrassend goede groeicijfers. Er was een omzetgroei (+3%) in Q4, en ook de jaaromzet voor 2013 was 2,6% hoger dan een jaar eerder. Nu werden de rest van de cijfers bekendgemaakt, en daaruit blijkt dat de nettowinst onder druk staat. De recurrente bedrijfswinst (rebit) kwam 4,2% lager uit (op 753 miljoen) en de nettowinst klokte af op 179 miljoen euro, een eerder tegenvallend resultaat. Toch zal Delhaize Group zijn aandeelhouders trakteren op een hoger dividend (1,56 euro per aandeel).
België
In België staat de winstgevendheid van Delhaize onder druk door de hoge kosten en concurrentie. De brutomarge daalde met 10 basispunten tot 20,2% van de opbrengsten, naar eigen zeggen “als gevolg van prijsinvesteringen en een verhoogde promotionele activiteit". Ook de verkoop-, algemene en administratieve kosten als percentage van de opbrengsten stegen tot 17,1%, door de impact van automatische loonindexeringen en een teruggave van loonbelasting in 2012. In Q4 daalde de onderliggende bedrijfswinst in België met 2,5% tot €51 miljoen en bedroeg de onderliggende bedrijfsmarge was 3,8% (4,0% vorig jaar) als gevolg van meer promoties en loonindexeringen. Delhaize zegt wel dat zijn marktaandeel stabiel bleef op 25,5%.
Om te groeien wil Delhaize meer investeren in zijn assortiment, wat de winstgevendheid alweer onder druk belooft te zetten. Delhaize Group-CEO Frans Muller: “Delhaize België blijft kampen met hoge concurrentie en druk op de verkoop-, algemene en administratieve kosten. Wij hebben onze aandacht verhoogd voor prijzen en promoties, alsmede onze aandacht voor de versterking van de kwaliteit en de variëteit van ons assortiment. De bovengenoemde elementen zullen resulteren in een daling van onze winstgevendheid, in het bijzonder in het eerste kwartaal.”
Nieuwe generatiewinkels in april
In zijn presentatie zei Muller ook dat Delhaize zijn differentiatie terug moet verscherpen door de kwaliteit van vers, het “innovatieve assortiment”, en de “beste winkelervaring” in verf te zetten. Eind april openen al twee nieuwe generatiewinkels. "Het zal geen revolutie, maar evolutie zijn", zegt woordvoerder Roel Dekelver (Delhaize België) daarover. Behalve dat ze bij Delhaize erg trots zijn op de nieuwe generatiewinkels, kon er verder nog niet veel over gezegd worden. Wordt ongetwijfeld vervolgd op onze site en in ons magazine!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?