- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Modegroep Esprit Holdings heeft in de eerste vijf maanden een verlies van zo’n 70 miljoen euro geleden. Het geeft een nieuwe winstwaarschuwing, maar gelooft wel in beterschap voor de komende maanden.
2023 is voorlopig niet het jaar van Esprit. Zowel de omzet en het nettoresultaat van de groep daalden. De omzet daalde van 3,6 miljard Hong Kong dollar (419,6 miljoen euro) terug naar 2,5 miljard Hong Kong dollar (291,4 miljoen euro). De daling schrijft het bedrijf voornamelijk toe aan het verslechterde consumentensentiment in Duitsland en de rest van Europa. Daarnaast voelde het bedrijf kort de impact van de herpositionering van Esprit. Het merk wil hipper worden en zich in het iets hogere segment positioneren, maar tegelijk de prijzen laag houden. De positieve effecten van deze verandering zal het merk naar verwachting in de tweede helft van het boekjaar zien. In een mededeling bij de winstwaarschuwing zegt de onderneming dat het verschillende initiatieven nam om de groei het voorbije halfjaar op te krikken. De eerste resultaten zijn daarvan nu al te zien, zegt Esprit, dat ook verwijst naar nieuwe productlanceringen in het derde kwartaal, met onder meer een denimlijn in augustus. Het modehuis kampt al jaren met krimpende omzetcijfers. Begin 2023 gaf het bedrijf nog aan dat het meerdere sublijnen van Esprit, zoals de collecties Collection, Casual en White Label, tot één lijn gaat samenbrengen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?