iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De Europese e-commerce groeide in 2022 met 6% tot 899 miljard euro. “Ondanks veranderende economische omstandigheden blijft de sector groeien. Ook dit jaar zal dat het geval zijn.”
Ecommerce Europe en EuroCommerce publiceren vandaag hun e-commercerapport 2023. Daaruit blijkt dat de omzet vorig jaar met 6% steeg, tot 899 miljard euro, een groei die minder sterk was dan een jaar eerder, toen die 12% bedroeg. De verwachting is dat de groei dit jaar zal uitkomen op 8%. “We verwachten dat online verkoop in de komende jaren zal blijven stijgen, om tegen 2030 30% van de retailverkoop in te vertegenwoordigen”, zegt Christel Delberghe, directeur-generaal van EuroCommerce. De stijging in de omzet is in te danken aan de inflatie, die de hele retailsector in zijn greep hield. Wanneer de cijfers aangepast worden voor inflatie was er in 2021 nog altijd 9% groei (tov 12%), maar voor het eerst ooit een daling in 2022, met 2%. Het rapport ziet verdere mogelijkheden voor groei, onder meer dankzij nieuwe digitale technologieën die doorbreken (5G, augmented reality, virtual reality, digitale portemonnees) en nieuwe shopmogelijkheden (software on demand). In België blijft het aantal e-shoppers hangen op 79%. Dat is al enkele jaren het geval. Het ligt lager dan het gemiddelde in West-Europa (87%), bestaand uit het VK, Frankrijk, Nederland, België, Luxemburg en Duitsland. Die landen zijn goed voor 67% van de Europese e-commerce-omzet.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?