iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Vorige week presenteerde de Franse confectiegroep IKKS een beschermingsplan (PSE) dat voorziet om 77 verkooppunten te sluiten. De Belgische winkels van het bedrijf worden niet getroffen.
Afgelopen maandag onthulde IKKS een strategisch plan met de naam PhoenIKKS dat het bedrijf moet helpen om zich opnieuw te concentreren op haar fundamenten om zo een nieuwe boost te krijgen. "De markt waarin de IKKS-goep opereert, maakt een periode van ongekende turbulentie door", verklaarde het bedrijf in een persbericht. "De combinatie van verschillende externe factoren, zoals de wereldwijde gezondheidscrisis veroorzaakt door COVID-19, de gevolgen van de oorlog in Oekraïne waar de groep sterk aanwezig was, en de aanhoudende inflatie, hebben een grote impact gehad op de sector als geheel. Geconfronteerd met deze complexe economische realiteit heeft IKKS besloten om fors te reageren (...) Het plan PhoenIKKS heeft als doel om het merk strategisch te heroriënteren op zijn meest winstgevende prêt-à-porter-activiteiten en om zijn geografische voetafdruk aan te passen". In het kader van dit strategische plan is een ontwerp voor een plan ter bescherming van de werkgelegenheid (PSE) voorgesteld en geïmplementeerd op het niveau van de bedrijven van de groep. Concreet omvat het de sluiting van 77 verkooppunten (winkels en corners samen) van de 604 in Frankrijk en het verlies van 202 banen (van de 1.328 in Frankrijk). IKKS wordt zo dus het volgende slachtoffer in de Franse confectiesector, die lijdt onder het economische klimaat en de hevige concurrentie van goedkope spelers. Eerder kregen Naf Naf, André, Kookaï, Kaporal, Don't Call me Jennyfer, Pimkie ... de afgelopen maanden al te maken met herstructureringen, faillissementen, enzovoort.
De IKKS-groep werd opgericht in 1987 en omvat drie merken: I.Code, One Step en IKKS. In totaal heeft de keten 700 verkooppunten en 1.700 mensen in dienst in Frankrijk en daarbuiten. In België baat het merk 24 winkels uit, waaronder 10 geaffilieerde winkels en 14 corners in INNO-winkels. IKKS heeft 61 mensen in dienst in België. Of zij zich door dit nieuws zorgen moeten maken over hun baan? Nee, zo blijkt uit navraag van Gondola bij het Franse management: “Het geplande sociaal plan in Frankrijk heeft alleen betrekking op de Franse markt". Eenzelfde geluid was te horen in de winkels, waar het personeel ons verzekerde dat ze niet op de hoogte waren gebracht van de gevolgen voor de Belgische winkels. En hoe zit het op de langere termijn? Moeten we in België vrezen voor sluitingen en banenverlies, gezien de "ongekende turbulentie" op de kledingmarkt? "Op dit moment staan er geen winkelsluitingen gepland", verzekerde dezelfde bron ons. "Er zijn al maatregelen genomen op het hoofdkantoor om de concurrentiepositie te behouden in een complexe marktcontext".
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?