iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De inflatie gaat voor de vierde maand op rij opnieuw de hoogte in. In februari kostte een korf van veelgekochte producten en diensten 3,20% hoger dan een jaar eerder. Dat is bijna dubbel zo hoog als in januari. De voedingsinflatie bedraagt 4,65%.
Het leven is de voorbije maand opnieuw duurder geworden, blijkt uit cijfers van Statbel, het statistiekbureau van de federale overheid. De stijging bedraagt 3,2% in vergelijking met een jaar eerder. Verantwoordelijk zijn vooral de energieprijzen. Die drukten vorig jaar nog de inflatie, omdat ze toen een stuk lager waren dan de piek in 2022. Nu het verschil tussen 2023 en 2024 veel minder groot is dan toen, stijgt ook de inflatie, zelfs al liggen de energieprijzen nog altijd 5,3% goedkoper dan een jaar geleden. De voedingsinflatie neemt voor de elfde maand op rij af en komt nu uit op 4,65%, tegenover 6,58% in januari. De grootste prijsstijgingen zijn te zien bij verse zeevruchten (+31,8%), cider (30,4%) en olijfolie (+23,7%). De grootste dalers zijn elektriciteit (-12,2%), mobiele telefoons (-10,9%) en computers (-8,6%). Tot november vorig jaar bleef de (algemene) inflatie beperkt door de dalende energieprijzen. Sindsdien stijgt ze opnieuw: 0,76% in november, 1,35% in december, 1,75% in janauri en nu dus 3,20%. Tegelijk stijgt de Belgische economie minder dan verwacht: de groei bedroeg 0,3% tegenover het vorige trimester, terwijl er 0,4% verwacht werd. Over het volledige jaar 2023 groeide de Belgische economie met 1,5%.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?