iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Uit een vergelijking uitgevoerd door Testaankoop op meer dan 3.000 supermarktproducten in 7 verschillende ketens (Aldi, Lidl, Albert Heijn, Carrefour, Cora, Colruyt, Delhaize) blijkt dat de kosten van levensonderhoud 14,7% duurder zijn geworden tussen augustus 2022 en augustus 2023.
In een jaar tijd zijn de groenteprijzen met gemiddeld 31% gestegen, aangevoerd door wortelen, waarvan de prijs met 70% is gestegen, gevolgd door uien (+55%). De prijzen van levensmiddelen zijn ook gestegen: ketchup is gemiddeld 20% duurder geworden, maïs in blik 32%, mosterd 29%, frituurolie 24% en spaghetti 16%. Zuivelproducten stegen gemiddeld met 20%: mozzarella met 29%, eieren met 25% en jonge Gouda met 23%.Papierproducten (papieren handdoeken, tissues, toiletpapier) zijn ook met 20% gestegen ten opzichte van 2022 en met gemiddeld 58% in de afgelopen twee jaar.
Brood en fruit zijn ook duurder geworden, met stijgingen van respectievelijk 15% en 12%. Ondanks een daling van de prijzen op de internationale markten voor grondstoffen zoals plantaardige oliën, zuivelproducten en granen, is de prijs van deze producten nog steeds duurder dan in 2022. In feite dalen de grondstofprijzen, maar verbeteren de supermarktprijzen niet. Uit de maandelijkse analyse van Testaankoop blijkt dat de inflatie tussen januari en augustus 2023 afneemt, maar nog steeds hoog is in vergelijking met het jaar ervoor: van 18,6% in januari 2023 naar 17% in juni, 15,4% in juli en 14,7% in augustus 2023. De inflatie in België is echter niet ongewoon. Frankrijk, Duitsland en Nederland kennen ook prijsstijgingen, die soms hoger zijn dan in België (+26,4% en +21,2% in Duitsland en Nederland tegenover +15% in België).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?