Inditex
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Inditex
Modegigant Inditex (Zara, Bershka, Massimo Dutti...) zag zijn nettowinst in het eerste kwartaal van 2023 met meer dan 50% stijgen. Ook de omzet nam toe: +13%. Dat meldde de Spaanse groep.
Het jaar 2023 is erg goed van start gegaan voor Inditex. In het eerste kwartaal klokte de nettowinst van de groep af op 1,2 miljard euro, een stijging van 54% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg met 13% tot 7,6 miljard euro, een prestatie die de Spaanse gigant omschreef als "zeer bevredigend", zowel in de winkel als online. "De lente/zomercollecties zijn zeer goed ontvangen door onze klanten (en) de verkoop was positief in alle geografische gebieden en bij alle concepten", aldus de groep, die nu 5.801 winkels heeft (goed voor 17 nieuwe winkels in het eerste kwartaal).
Voor de rest van het jaar ziet Inditex nog "sterke groeimogelijkheden". Tussen 1 mei en 4 juni steeg de omzet met 16% (exclusief wisselkoersen). In de toekomst wil de modegigant zich richten op vier prioriteiten: het verbeteren van zijn modeaanbod, de klantervaring, duurzame ontwikkeling en het behouden van het talent en de toewijding van het personeel. "Door prioriteit te geven aan deze domeinen zullen we groei op lange termijn kunnen stimuleren", concludeert Inditex.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?