iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De luxegroep LVMH zet zijn positieve resultaten verder, zo blijkt uit de halfjaarcijfers die pas zijn vrijgegeven. Al konden ze beleggers onvoldoende geruststellen. Zij vrezen immers dat de vraag naar luxegoederen aan het "normaliseren" is na een aantal jaren onder invloed van de crisis.
LVMH heeft opnieuw solide financiële resultaten geboekt. In de eerste helft van het jaar behaalde 's werelds nummer 1 in luxegoederen een omzet van 42,2 miljard euro, een stijging van 15% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, terwijl de organische omzetgroei 17% bedroeg. De brutowinst bedroeg bijna 11,6 miljard euro (+13%), goed voor een winstmarge van 27,4%. Tot slot steeg de nettowinst (aandeel van de groep) met 30% tot iets minder dan 8,5 miljard euro. De Franse kolos zag ook de organische groei van al zijn activiteiten met dubbele cijfers groeien: Mode & Lederwaren (+20%), Parfums & Cosmetica (+13%), Horloges & Juwelen (+13%) en Selectieve retail (+26%). De enige uitzondering op dit bijna perfecte beeld was een daling van 3% in de omzet van Wine & Spirits, een ondermaatse prestatie die de groep rechtvaardigt door een zeer hoge vergelijkingsbasis. Geografisch gezien was de verkoop vooral sterk in Azië, waar hij in het tweede kwartaal met 34% steeg (Japan niet meegerekend), evenals in Europa. In de Verenigde Staten stagneerde de groei daarentegen.
"LVMH zette een uitstekende prestatie neer in een halfjaar dat nog steeds gekenmerkt werd door economische en geopolitieke onzekerheden", vat LVMH CEO, Bernard Arnault, de resultaten samen. "Dankzij de begeerlijkheid van onze merken kunnen we de tweede helft van het jaar met vertrouwen en optimisme tegemoet zien, maar we blijven waakzaam in de huidige context en rekenen op de wendbaarheid en het talent van onze teams om onze leidende positie op de wereldwijde markt voor luxegoederen in 2023 verder te versterken."
Deze uitstekende resultaten vielen echter niet in de smaak bij beleggers. Op woensdagochtend kelderde het LVMH-aandeel met meer dan 4% op de Parijse beurs, met andere grote namen in zijn kielzog (Hermès, Kering), voordat het enigszins herstelde. Beleggers vrezen dat de groei terug naar zijn normale niveau zal keren. Sinds twee jaar en het einde van de crisis, heeft de luxegoederenindustrie kunnen profiteren van de meerdere golven van geleidelijke heropeningen in verschillende regio's in de wereld om de verkoop te stimuleren. Maar aan deze trend lijkt nu een einde te komen. "De wereldwijde trend is niet langer de 'wraakaankoop' van 2021 en 2022, en we zien een normalisering van de vraag naar luxegoederen in het algemeen", bevestigt LVMH CFO, Jean-Jacques Guiony, aan de krant L'Echo.
Tot slot kondigde de Franse groep deze week aan dat het een "premium partner" is geworden van de Olympische en Paralympische Spelen van 2024 in Parijs. De organisatoren van het evenement zullen LVMH een aantal taken toevertrouwen, waaronder het ontwerp van de medailles, dat zal worden verzorgd door Chaumet.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?