Publireportage PepsiCo investeert in duurzaamheid met de kracht van haar merken en roept op tot samenwerking
PepsiCo
Net-zero produceren tegen 2040, dat is de steile ambitie van PepsiCo. Om dat doel te bereiken heeft de nummer één in snacking PepsiCo Positive uitgewerkt, een brug naar duurzaamheid die op drie pilaren rust. “Maar naast de eigen inspanningen en investeringen steken we vooral de hand uit naar onze partners om samen te verduurzamen”, vertellen General Manager BeLux Miet Delmotte en Sustainability Senior Manager Rozanne Drost.
De eerste pijler van PepsiCo Positive is positieve landbouw. “PepsiCo is een groot landbouwbedrijf, want als levensmiddelenbedrijf komen onze belangrijkste ingrediënten - aardappelen, haver en mais - van het land. Die tak zorgt voor circa 30% van onze uitstoot”, legt duurzaamheidsmanager Rozanne Drost uit. “Om duurzamer te produceren zetten we in op regeneratieve landbouwpraktijken, zoals gewasrotatie en groenbemesting, waarmee we de aarde proberen minder uit te putten.”
Miet Delmotte, de eerste vrouwelijke General Manager bij PepsiCo BeLux, geeft een voorbeeld: “Alle Lay’s-chips die hier in de winkelrekken liggen, komen van aardappelen die duurzaam zijn geteeld via het PepsiCo Sustainable Farming Program. Dat hebben we deze zomer in de verf gezet in een 360°-campagne met de slogan: ‘Achter de beste chips zitten de beste aardappels.’ De aardappelen achter de favoriete chips van de Belg zijn voor een groot deel afkomstig uit België en Nederland. En we voeren liefst 18.000 kwaliteitschecks uit vóór de aardappels in de fabriek belanden. We vinden het belangrijk dat de consument weet dat de kwaliteit van ons niet zo geheime ingrediënt altijd gewaarborgd is en dat het zo duurzaam mogelijk geteeld wordt. Zo verankeren we ook duurzaamheid in de kern van onze merken en dankzij deze investeringen creëren we waarde.”
Duurzaam verwarmen
De positieve waardeketen vormt de tweede pijler van PepsiCo Positive. “Daarin zitten ook water en onze klimaatdoelstellingen vervat”, vertelt Rozanne Drost. “Tegen 2030 wil PepsiCo de uitstoot met 40% terugdringen, om tegen 2040 net-zero te zijn. Een voorbeeld om die ambitie waar te maken is het project van het warmtenet bij onze Lay’s-fabriek in Veurne, dat we met ION, Noven, Fluvius en andere partners zijn aangegaan. Met de restwarmte van de ovens waarin we de aardappelen bakken, kunnen we het water tot 80° Celsius opwarmen. Dat warme water pompen we via een ondergronds buizensysteem op tot in de woningen van het nabijgelegen Suikerpark. Eens het water zijn warmte heeft afgegeven, stroomt het terug naar de centrale warmtebron. Met dit warmtenet hebben we de ambitie om in de toekomst zo’n 500 huizen en appartementen te verwarmen. Daarnaast kijken we naar manieren om ook onze fabrieken op hernieuwbare energie te laten draaien.”
Samen sterk
“Ook onze verpakkingen zijn onderdeel van de positieve waardeketen, en duurzaam verpakken is daarbij een kritische component. De zakjes van Lay’s zijn 100% recyclebaar, waardoor ze gewoon in de blauwe zak mogen. En al onze frisdrankverpakkingen, zoals van Pepsi MAX en 7UP, zijn van 100% gerecycleerd plastic. Daarmee bespaarden we in 2022 ongeveer 1.340 ton nieuw plastic, wat overeenkomt met 2.470 ton CO2. Daarnaast hebben we SodaStream in onze groep, waarmee de consument thuis frisdrank kan maken in hervulbare flessen. Dat concept brengen we nu ook naar de werkvloer met SodaStream Professional. Onze kennis over duurzaam verpakken delen we als categorieleider trouwens graag met concullega’s. Het uiteindelijke doel is om met z’n allen te verduurzamen. We willen in de hele keten schaalbare oplossingen vinden, maar om fundamenteel te transformeren moeten we met onze handelspartners en producenten samenwerken. We steken dan ook graag de hand uit om samen dit duurzame verhaal te realiseren.”
Gezonder zonder toegevingen
De derde pijler van PepsiCo Positive omvat onze ambitie om ons portfolioaanbod uit te breiden via positieve keuzes voor de consument door een combinatie van herformulering en nieuwe productinnovaties. De nutritionele waarde van het portfolio verbeteren is een constant proces bij PepsiCo, legt Rozanne Drost uit. “Maar heel belangrijk is dat we bij het gezonder maken van onze snacks geen toegevingen doen op het gebied van kwaliteit en smaak. We willen bij de consument de nummer één in de smaakbeleving blijven.” “Dit jaar verminderen we het zoutgehalte en de verzadigde vetten in onze Doritos-chips met respectievelijk 24% en 9%”, vertelt Miet Delmotte. “We hebben ook aan de smaakstoffen gewerkt, waardoor de nutritionele waarde verbetert. Daarnaast halen we de broeikasuitstoot met 7% naar beneden. Dit alles zonder in te boeten op kwaliteit en smaakbeleving. Daar zijn we trots op.”