iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De Nederlandse cosmeticaretailer Rituals doneert voortaan 10% van zijn nettowinst aan goede doelen, wat neerkomt op zo'n tien miljoen euro per jaar, meldde het Financieele Dagblad zondag.
"We doen het omdat het kan," vertelde Raymond Cloosterman, de oprichter en eigenaar van de Rituals-keten, die nu zo'n 1300 winkels heeft, een omzet van bijna 2 miljard euro en een nettowinst van ruim boven de 100 miljoen euro (183,5 miljoen euro in 2023, 112,5 miljoen euro in 2022), aan het FD. "We zijn succesvol en groeien overal. Tegelijkertijd lijkt de wereld om ons heen uit elkaar te vallen. Met succes komt verantwoordelijkheid. Voor mij is dit de ondernemersgeest van de 21e eeuw", voegde hij eraan toe. Bijna 25 jaar na de oprichting, en een paar jaar na het behalen van het B Corp duurzaamheidscertificaat, wil Rituals een stap verder gaan met MVO. Met het nieuwe 'Profit Pledge'-initiatief verwacht het bedrijf de komende 10 jaar tussen de €300 en €400 miljoen te doneren aan een reeks internationale goede doelen. "De drijvende kracht achter deze aanpak is actualiteit. We willen investeren in doelen die een positieve impact hebben op mensen en de planeet. Bovendien is het ook iets wat onze medewerkers en klanten van ons verwachten", voegde de CEO toe, die aan het Nederlandse dagblad uitlegde dat hij vooral geïnspireerd was door de aanpak van het merk Patagonia, dat elk jaar 1% van zijn omzet besteedt aan de bescherming van het milieu.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?