Het Consortium van de Spaanse Chorizo, een samenwerkingsverband van niet minder dan twintig bedrijven met expertise in de productie en de export van chorizo, lanceert dit jaar samen met ICEX, het Spaanse export- en investeringsagentschap,  een grote campagne om deze authentieke kwaliteitsspecialiteit te promoten.

Chorizo is populair bij de Belgische consumenten en wordt in België verkocht door zowat alle retailers. Met een importvolume van meer dan vijf miljoen kilo chorizo’s en worsten in 2023 is ons land zelfs de derde belangrijkste exportmarkt geworden, na Groot-Brittannië  en Frankrijk, maar voor Duitsland en Nederland. “België is een zeer veeleisende markt waarop ongeveer honderd Spaanse bedrijven uit de vleeswarensector actief zijn”, stelt Alejandro Álvarez-Canal Estrada, algemeen directeur van het Consortium van de Spaanse Chorizo. “Belgische vakmensen en consumenten kennen de Spaanse gastronomie meestal heel goed en eisen hoge kwaliteitsnormen voor de producten die zij consumeren. De Belgische markt vormt dan ook een promotionele uitdaging voor de vereniging.” Het Consortium van de Spaanse Chorizo ontstond in 2015 om kwaliteitschorizo beter bekend te maken en telt vandaag niet minder dan twintig producenten, die deel uitmaken van grote Spaanse vleesbedrijven uit negen verschillende regio’s.

Een label voor 100% Spaanse chorizo 

Alejandro Álvarez-Canal, directeur général du Consortium du Chorizo Espagnol

Alejandro Álvarez-Canal Estrada, algemeen directeur van het Consortium van de Spaanse Chorizo

©

Consortium du Chorizo Espagnol

Kwaliteit en authenticiteit zijn begrippen die onlosmakelijk verbonden zijn met chorizo. “Chorizo is een product dat nog altijd in Spanje wordt gemaakt”, vervolgt Alejandro Álvarez-Canal Estrada. “Het label ‘Spaanse Chorizo’ van het Consortium garandeert dat de chorizo voldoet aan de hoge normen in het lastenboek van de vereniging. Zo bevestigt het dat alle gebruikte grondstoffen voor 100% van Spaanse herkomst zijn: vlees van witte of Iberische varkens, paprika, knoflook en zout. Bovendien zijn de chorizo’s die het label ‘Spaanse Chorizo’ dragen, bereid volgens het authentieke traditionele recept van Spaanse chorizo, dat erin bestaat het vlees en de ingrediënten te hakken, te mengen en te laten rusten voor de latere vulling en het nauwgezette rijpingsproces, waarbij de temperatuur en de vochtigheidsgraad zorgvuldig worden gecontroleerd om ervoor te zorgen dat de uiteindelijke chorizo ​​voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen.” 

Verschillende types chorizo

Spaanse chorizo wordt al eeuwenlang bereid volgens traditionele productiemethodes en zit diep verankerd in de Spaanse culinaire traditie. Deze veelzijdige worst kan worden gebruikt als basisingrediënt in enkele van de meest typische Spaanse gerechten en wordt tegelijk ook gewaardeerd in complexe bereidingen van de internationale haute cuisine. Consumenten hebben de keuze uit ongeveer vijftig verschillende types chorizo, ingedeeld in soorten: sarta (in de vorm van een hoefijzer), vela (staafvormig), in schijfjes, achorizado, Iberico en vers. “De chorizo’s worden ingedeeld op basis van hun bereiding en ook de manier waarop ze worden aangeboden”, aldus Alejandro Álvarez-Canal Estrada. “De hoefijzervormige sarta is het best bekende en meest populaire formaat. Verder bestaan er ook culares, vela’s of kant-en-klare schijfjes. Andere producten met het keurmerk van het Consortium zijn Iberische chorizo en chorizo barbacoa, die voor consumptie moet worden gebakken of gestoofd. U moet weten dat de chorizo tijdens het droogproces, waarvoor een droge en koele plek nodig is, steviger wordt en dat zich daarbij nieuwe aroma’s ontwikkelen. Soms worden de chorizo’s ook gerookt op eiken- of steeneikenhout en daarna bewaard op een goed verluchte en koele plaats.”

Drying Chorizo
©

Consortium du Chorizo Espagnol

Export naar niet minder dan vijftig landen

De chorizo geniet intussen internationale bekendheid en wordt vandaag geëxporteerd naar wel vijftig landen over de hele wereld. In 2023 werd het keurmerk ‘Spaanse Chorizo’ voor het eerst toegepast in Zuid-Korea en in Thailand, en het label wordt nu ook opnieuw gebruikt in Brazilië – een ingewikkelde markt, waarop het Consortium nu weer actief is na een onderbreking van een aantal jaren. Het belangrijkste formaat waarin de chorizo met het keurmerk van het Consortium wordt verkocht, is de ring of sarta, die goed is voor 70% van het totale volume. In België is het favoriete formaat echter de Chorizo ​​Vela (kaars), die langer en dikker is en ideaal om in schijfjes te snijden. “We vinden het een grotere uitdaging om de chorizo op internationaal vlak te verdedigen dan om hem zelf te maken, het gaat hier immers om een manier om de Spaanse kwaliteitsgastronomie in de ruime betekenis te verdedigen”, besluit Alejandro Álvarez-Canal.  

“Het doel is om de internationale aanwezigheid van Spaanse voedingsproducten te versterken”

Dankzij een gemeenschappelijk project met het Spaans Instituut voor Buitenlandse Handel en Investeringen ICEX en de dienst voor Economie en Handel van de Ambassade van Spanje in Brussel lanceert het Consortium van de Spaanse Chorizo in 2024 een ambitieus promotieplan, dat in de eerste plaats is ontwikkeld voor de Belgische besluitvormers, maar ook voor de consumenten. “Het is het allereerste jaar dat wij een grote marketingcampagne opstarten”, vertelt Alejandro Álvarez-Canal Estrada, algemeen directeur van het Consortium van de Spaanse Chorizo. In het kader van die campagne zal het Consortium communicatie voeren via de vakpers en opinieleiders, persberichten uitsturen en ook zijn commerciële public relations verzorgen, vooral in de richting van het B2B-publiek. “We gaan ook voorlichting en opleiding verstrekken in de vorm van workshops en masterclasses in scholen voor slagerij en vleeswaren. Daarnaast zijn we ook bezig met het uitbouwen van contacten met de slagers en slagersverenigingen (Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België). Sommige van die vakmensen uit de vleessector zullen een bezoek brengen aan de provincie Toledo, in het kader van de jaarlijkse vakreis #ChorizoInsight. We voorzien ook een samenwerking met Spaanse restaurants en cateringbedrijven in België, onder de naam ICEX Restaurants From Spain.” En om de zichtbaarheid bij de consumenten te vergroten, zal het Consortium samenwerken met influencers en opinieleiders op het vlak van food & travel, zodat zij content kunnen leveren over Spaanse chorizo en het label van het Consortium. In november van dit jaar is er dan ook nog de traditionele blogtrip #ChorizoAmbassadors, naar León. Bij die gelegenheid reizen influencers uit Frankrijk, Duitsland, België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk naar Spanje, waar ze met hun eigen ogen kunnen zien hoe de authentieke Spaanse chorizo
wordt gemaakt. Volgens ICEX Export & Investeringen “is het doel om de internationale aanwezigheid van Spaanse voedingsproducten te versterken en zich zo te positioneren als een strategische tool om de uitmuntendheid en diversiteit van het Spaanse voedingsaanbod in België te promoten”.

Consortium du Chorizo Espagnol, Policy logos
©

Consortium du Chorizo Espagnol

Meer informatie over het Consortium van de Spaanse Chorizo:

Contact:
Alejandro Álvarez-Canal, algemeen directeur van het Consortium van de Spaanse Chorizo, info@chorizoespanol.es


Economisch en commercieel kantoor van de Spaanse Ambassade in België
bruselas@comercio.mineco.es

https://www.icex.es/es/quienes-somos/donde-estamos/red-exterior-de-comercio/be/contacto/nuestras-oficinas/bruselas.html

Klik hier!