iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De prijzen van verschillende producten zijn verder gestegen in september. Dat blijkt uit onderzoek van Test-Aankoop. Gemiddeld gingen de prijzen 13,2% omhoog tegenover september 2021.
De producten die deze maand het meest in prijs zijn gestegen, zijn aluminiumfolie (+42% tegenover september 2021), mosterd (+38%), spaghetti (+37%), papierwaren (toiletpapier, keukenrol en papieren zakdoekjes, +34%) en frituurolie (+34%). Dat stelt Test-Aankoop op basis van een analyse van 3.000 producten die worden verkocht bij Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl. “Met de huidige prijzen zou een gezin van twee personen jaarlijks gemiddeld 4.960 euro uitgeven in de supermarkt, of 468 euro per maand. Dat is 55 euro meer dan een jaar geleden en euro 4 meer dan een maand geleden”, klinkt het bij de consumentenorganisatie. Gemiddeld stegen de supermarktprijzen met 13,2% tegenover september 2021.
De organisatie onderzocht de verschillende categorieën. Daaruit bleek dat zuivelproducten nu gemiddeld 19% meer kosten dan een jaar geleden. Vlees werd gemiddeld 15%, net als kruidenierswaren. Ook andere categorieën zagen hun prijzen stijgen. Denk aan onderhoudsproducten (+14%), brood (+14%), fijne vleeswaren (+13%), dierenvoeding (+13%) en diepvriesproducten (+11%). De prijs van groenten en fruit steeg relatief weinig. Zo betaal je voor groenten en aardappelen “slechts” 4% meer dan een jaar geleden, en voor gemiddeld 1% meer, al zijn er tussen de producten wel aanzienlijke verschillen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?