iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Hoewel de prijzen van producten in Belgische supermarkten meestal duurder zijn dan in Duitsland en Nederland, zijn ze lager dan in Frankrijk. Dat blijkt uit onderzoek van de Belgische mededingingsautoriteit. Al zijn de prijsverschillen de laatste jaren wel kleiner geworden.
Donderdag publiceerde de Belgische mededingingsautoriteit (BCA) de resultaten van een onderzoek over de recente evolutie van prijzen van consumptiegoederen in België, in vergelijking met Nederland, Frankrijk en Duitsland. De gegevens, aangeleverd door Euromonitor International, hebben betrekking op de verkopen van fabrikanten en retailers in waarde en volume tussen 2013 en 2022 voor 390 soorten producten verdeeld over 8 “categorieën”: alcoholische dranken, frisdranken, warme dranken, basisvoeding, zuivelproducten en alternatieven, snacks, kookingrediënten & bereide maaltijden, en schoonheids- en persoonlijke verzorgingsproducten.
Uit de cijfers van de studie blijkt dat, per categorie, de winkelprijzen in België meestal hoger liggen dan in Duitsland en Nederland, maar lager dan in Frankrijk. In de Belgische supermarkten worden de hoogste prijzen teruggevonden in de categorieën “zuivelproducten en alternatieven” en “kookingrediënten & bereide maaltijden”. Daarnaast worden frisdranken in België over het algemeen tegen lagere prijzen verkocht dan in Nederland. "De studie toont aan dat voor bepaalde categorieën, in het bijzonder alcoholische dranken en frisdranken, er hardnekkige verschillen zijn in de verkoopprijzen van fabrikanten in het nadeel van België”, legt de Belgische mededingingsautoriteit uit. "Daarom blijven "territoriale leveringsbeperkingen" - multinationale ondernemingen die in verschillende landen identieke of zeer gelijkaardige producten leveren aan kleinhandelaars tegen verschillende prijzen, meestal in het nadeel van relatief kleine landen zoals België - een belangrijk onderwerp om op de Belgische en EU beleidsagenda te houden.”
“Hoewel er diverse en aanhoudende verschillen zijn in de gemiddelde prijsniveaus tussen België en de buurlanden, tonen de resultaten aan dat voor bijna alle categorieën de gemiddelde detailhandelsverkoopprijs tussen 2018 en 2022 minder snel is gestegen (of sneller is gedaald) in België in vergelijking met de drie buurlanden”, constateert de CBA. “Met andere woorden, de gemiddelde prijsverschillen tussen de verschillende landen zijn de laatste jaren over het algemeen geëvolueerd in het voordeel van de Belgische consumenten van dagelijkse consumptiegoederen.”
De CBA schrijft deze gunstige trend voor de Belgische consument, tenminste gedeeltelijk, toe aan de intensivering van de concurrentie tussen supermarktketens in België. "Nieuwe spelers hebben hun intrede gedaan op de Belgische markt en de positie van bestaande spelers is veranderd", zegt Griet Jans, hoofdeconoom van CBA, aan Belga. Volgens haar is er ook een "andere dynamiek" ontstaan op de Belgische markt, waarbij supermarkten harder onderhandelen met fabrikanten of hun winstmarges op de schapprijzen verkleinen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?