CNE
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
CNE
Op 22 mei houden de vakbonden een nationale actiedag over de sectoren heen. Dat bevestigen de verschillende vakbonden aan Gondola. "Retail is duidelijk een symbooldossier aan het worden. Maar als je er een symbooldossier van maakt heb je best garanties dat je de strijd kan winnen. Dat lijkt me toch moeilijk in het geval van een internationale groep als Ahold Delhaize", reageert Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola Group.
Op 22 mei houden de vakbonden een nationale actiedag over de sectoren heen in Brussel. "Normaal stond die gepland op 10 mei en was die beperkt tot de retailsector, maar nu wordt die opgeschaald en houden we actie op interprofessioneel niveau. Alle sectoren worden betrokken waaronder bijvoorbeeld ook de bankensector", vertelt Kristel Van Damme van de vakbond ACV Puls. "We brengen nu een groter verhaal tegen het verlagen van de loons- en arbeidsvoorwaarden."
De grondreden van de vakbonden was oorspronkelijk niet onbegrijpelijk, daarom konden 70 academici begrip opbrengen voor de situatie. "Maar ondertussen begint het de spuigaten uit te lopen. Je kan gewoon niet de tweede grootste werkgever van België, de retailsector, stigmatiseren omdat de individuele situatie van elke retailer anders is", aldus Pierre-Alexandre Billiet.
Verschillende retailers, waaronder Aldi, Brico en Carrefour, hebben intern gecommuniceerd naar hun personeel om te melden dat ze zich distantiëren van mogelijke franchisering van geïntegreerde winkels of eventuele sluitingen op korte termijn. De reden van deze interne communicatie en duidelijke positionering zou wel eens de eerdere geruchten over de nationale stakingsdag op 22 mei kunnen zijn. Daarbij zou een mars georganiseerd worden naar de hoofdzetel van Delhaize, maar zouden ook plaatsen in België geblokkeerd worden. "Dit zou een aanzet moeten geven tot een invraagstelling langs de kant van de retailers en de vakbonden: moet het allemaal deze vaart lopen? Retail is een symbooldossier aan het worden waarbij de essentie dreigt verloren te gaan: de tewerkstelling, de kwaliteit van de tewerkstelling en de economische performantie van bedrijven zijn aan elkaar gelinkt maar kunnen niet met eenzelfde toverformule worden opgelost", reageert Pierre-Alexandre Billiet. "Daarnaast zal de collateral damage enorm worden. Men spreekt vandaag over de teloorgang van bpost, maar kijk eens welk aandeel de retail in de omzet en de marges had bij service bedrijven in België? Voor bpost was retail & consumer goods veruit de grootste tak binnen mail door producten als folders en direct mail. Op die manier zullen de vakbonden binnenkort heel wat bedrijven moeten lamleggen, omdat retail en private consumptie ongeveer 50% van het BNP weegt."
De beste manier om continuïteit te garanderen in de retail is om een zachte toenadering te vinden bij de paritaire comités en langs alle kanten water bij de wijn te doen, merkt Pierre-Alexandre Billiet op. "Anderzijds zou een harde opstelling van vakbonden en een stigmatisering van de retail alleen voor nog meer heisa zorgen in een sector die het al heel moeilijk heeft om de veranderende maatschappij bij te benen. Bij een nationale stakingsdag over de sectoren heen zou de retail, waarvan de leden heel verschillend staan in het franchisedossier, zich alleen maar als een blok aligneren: dan is alle zin voor nuance en een zachte negotiatie tevergeefs", besluit hij.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?