- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Walmart wil zijn Japanse winkelketen Seiyu die hij in 2005 in handen kreeg, verkopen. De retailer wil zich zo richten op de markten die wel sterk groeien. Dat meldt de krant Nikkei.
Walmart investeerde al sinds 2002 in de Japanse winkelketen Seiyu en kreeg het in 2005 volledig in handen. De retailer hoopte om het bedrijf dat in moeilijkheden verkeerde, terug op het rechte pad te brengen, maar al zijn pogingen mislukten. De groep heeft dan ook plannen om de Japanse keten te verkopen, al weigert het voorlopig te reageren op de geruchten. Volgens analisten zou de verkoop het Amerikaanse bedrijf zo'n 2,3 miljard euro opleveren. Seiyu bezit in totaal zo'n 335 supermarkten en verschillende winkelcentra.
Dat Seiyu nog steeds in de problemen verkeert, is te wijten aan de opkomst van de e-commerce en de veroudering van de Japanse bevolking. Bejaarden doen hun boodschappen namelijk liever in buurtwinkels die 24u/24 open blijven. Ook op het vlak van e-commerce loopt het bedrijf achter. Hoewel Walmart en Rakuten deze zomer een bezorgdienst voor voeding willen lanceren, bestaan zo’n diensten al in heel Japan. We denken daarbij vooral aan Amazon Fresh….
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?