- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Eind augustus opende Carrefour Italië een “Gourmet” Market in Milaan, een pilootwinkel die een premium aanbod met de convenience van een buurtsupermarkt combineert.
Premium
De winkel in Milaan is 1.400 vierkante meter groot, en biedt op die oppervlakte 11.000 referenties aan. Een groot deel daarvan zijn premium gepositioneerd: artisanale producten, vaak van lokale oorsprong. Zo zijn er Italiaanse specialiteiten bij de beenhouwerij (met bediening), is er een verse visafdeling en een algemene focus op regionale producten. Daarnaast vind je er ook seizoensgroenten en –fruit en is er, zoals bij het Belgische Cru, een mooie bloemenafdeling.
BelevingDe winkel zet ook in op beleving. Enerzijds door de productpresentatie (in zwarte rekken en in verstogen) en de inrichting (gebruik van hout, lampen en videoschermen), anderzijds door het organiseren van workshops. Klanten kunnen er kookcursussen volgen in het weekend, en zelfs gratis opgeleid worden tot sommelier. Verder is er ook een gekoelde wijnkelder, kan er je was gedaan worden, is er een fotoprintdienst en gratis wifi. De gratis app myCarrefour laat de consument dan weer toe om met zijn smartphone boodschappen te doen.
Buurtwinkel
Het premiumkarakter van de Gourmet Market wordt gecombineerd met de proximiteit van een buurtwinkel. De winkel is gesitueerd in het centrum van Milaan en is tot 22u ’s avonds en op zondagen open.
Italiaans projectDe Gourmet Market is een initiatief van Carrefour Italië. De Zuid-Europese retailer ziet ruimte voor nog meer winkels volgens het nieuwe concept in Italië, en zou er dit jaar nog 3 à 4 willen openen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?