- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Supermarktketen Delhaize en voedingsproducent Damhert kondigen, bijna gelijktijdig, aan dat ze producten op basis van insecten gaan aanbieden. Delhaize lanceert spreads op basis van meelwormen, en Damhert komt met vleesvervangers op basis van buffalowormen.
Het eten van insecten schrikt op het eerste gezicht af, maar biedt eigenlijk tal van voordelen. Het kweken van de beestjes vraagt niet veel plaats, energie, of voer, waardoor het kweekproces weinig broeikasgassen uitstoot. Insecten eten is kortom beter voor het milieu dan vlees eten. Bovendien zijn de beestjes ook erg gezond, omdat ze boordevol eiwitten, ijzer en vitamines zitten.
Eerder dit jaar keurde het Federaal Voedselagentschap een tiental insectensoorten goed voor consumptie, en daar springt de food retail nu op.
Vanaf oktober zullen er voor het eerst vleesvervangers op basis van insecten te koop zijn in de Belgische supermarkten. Onder de naam Insecta lanceert voedingsbedrijf Damhert nuggets, burgers en schnitzels op de markt op basis van buffalowormen. Die smaken naar verluidt “een beetje nootachtig, met een toets van spek. Vaag doet het ook denken aan popcorn”.
Damhert wil de barrière wegnemen door de insecten aan te bieden in de vorm van een schnitzel, nuggets en een burger, “waar geen pootje of geleding meer in te herkennen” is. Met haar Insecta-lijn is Damhert het eerste merk om voeding op basis van insecten te maken, en daarin wil het bedrijf ook verder gaan. “Dit zijn de eerste drie producten van een mogelijk lange reeks. Als de consument even enthousiast is als wijzelf, zullen we zeker met nieuwe varianten komen”, klinkt het.
Damhert stelt haar Insecta-lijn op zondag 21 september voor tijdens de Biolicious-beurs in Gent. De nuggets, burgers en schnitzels zijn vanaf 1 oktober terug te vinden in de grote supermarkten (behalve Colruyt, Lidl en Aldi).
Ook Delhaize speelt in op de trend rond insecten, en kondigde enkele uren na Damhert haar Green Bugs-producten aan. Vanaf 19 september verkoopt de retailer twee spreads op basis van meelwormen in de smaken tomaat en wortel. In samenwerking met het Belgische “the green kow company” ontwikkelde Delhaize deze twee referenties op basis van meelwormen. De wortelvariant bevat 4 procent meelwormen, de versie met tomaat 6 procent. De wormen worden zeer fijn gemixt: ook hier kan je niet zien dat er wormen in het product zitten. Wij zijn alvast benieuwd of de consument dit gaat smaken!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?