Interview Nederlandse supermarkt Jumbo toont interesse in Belgische markt
De Nederlandse supermarktketen Jumbo heeft interesse om zich op de Belgische markt te vestigen. Dat zegt CFO Ton Van Veen in een gesprek met Gondola. “Het vergt heel wat voorbereiding en de juiste strategie. We gaan onze tijd nemen, maar we sluiten het zeker niet uit.”
De Nederlandse supermarktketen Jumbo groeide de voorbije jaren als kool. Van een bescheiden winkel groeide het uit tot de twee grootste supermarktketen van Nederland. Een belangrijke rol in dat succesverhaal is weggelegd voor CFO Ton Van Veen, op 23 november te gast op de Gondola Gala Night, waarvoor u zich nog altijd hier kan inschrijven. Hij werkt intussen al bijna 13 jaar als Chief Finance Officer en zorgde meer voor de groei – vooral door fusies en overnames – van het familiebedrijf, dat als grootste supermarktketen alleen Ahold Delhaize voor moet laten gaan in Nederland. Voor zijn rol in de groei van de supermarktketen ontving Ton Van Veen verschillende prijzen. Jumbo nam onder zijn hoede onder meer horecazaak La Place over, een opmerkelijke zet voor een retailer.
Wat was het idee achter die overname?
Je ziet dat markten veel meer in elkaar overgaan, er zijn geen duidelijke grenzen meer tussen voedsel kopen of consumeren.Voedselconsumptie bestaat niet meer uit drie maaltijden per dag thuis, zoals vroeger. Het kan vandaag overal: onderweg, op het station, tijdens het winkelen. Je kan het terplekke opeten of kant en klaar meenemen. We hebben het vandaag over de ‘share of stomach’: welk deel van de maag hebben we? We bieden onze klanten verschillende mogelijkheden aan: make it, take it or eat it. Je ziet ook dat de grenzen tussen food en non-foodwinkels vervagen. Ook die laatste bieden food aan.
Jullie hebben een geheel eigen formule: de Foodmarkt City, een kleine stadssupermarkt voor snelle boodschappen en versbereide sushi’s, pizza’s, broodjes en sappen.
Ja, net omdat de grenzen vervagen, moet je de klanten iets aanbieden waar ze alles in één keer aangeboden krijgen. Het is een beetje een kruising tussen onze supermarkten, onze Foodmarkten (versmarkten, dso) en onze restaurantketen La Place. Die drie dingen lopen steeds meer door elkaar.
Jumbo is ontstaan in het zuiden van Nederland. Zijn jullie van plan de stap naar België te zetten?
In ons meerjarenplan is de optie voorzien dat we de Belgische markt betreden. Laat me zeggen dat we het zeker niet uitsluiten. Voor dit of komend jaar is het nog niet, we willen eerst kijken welke mogelijkheden er zijn. We willen werken vanuit dezelfde filosofie, met een combinatie van omnichannel, online en foodmarkten. Het vergt een goeie voorbereiding en strategie als we naar België gaan. We zijn zeer landgericht, het zou dom zijn om te denken dat wat in Nederland werkt, dat ook doet in België. In Nederland hebben we een hele specifieke situatie. We hebben nog altijd een 20-tal supermarktketens, dat is veel in vergelijking met Duitsland, Groot-Brittannië en zelfs België. De klein supermarktketens doen hier samen hun inkopen, waardoor ze competitieve prijzen kunnen aanbieden. Dat is één aspect dat al anders is. We bekijken dat allemaal eerst zorgvuldig.
Digitalisering is een disruptief element in de retailsector. Daar spelen jullie ook op in.
Ja, digitalisering is een game changer. De winkel is veel minder dan vroeger een logistiek knooppunt waar mensen een groot deel van hun boodschappen doen, en waar ze kratten bier, melk, luiers enzovoort gaan halen. Fysieke winkels spelen een andere rol: ze moeten beleving en inspiratie aanbieden. Het is veel meer dan het doorschuiven van producten naar de consument. Je hebt de digitalisering en de e-commerce die voor grote verandering zorgen. De blurring van verschillende kanalen en de input van technologie zorgt voor een totaal ander speelveld. En in de toekomst zal zich dat alleen maar verder doorzetten. Wij moeten niet alleen kijken naar Albert Heijn of Lidl, maar ook nieuwe spelers. In Nederland hebben we bijvoorbeeld Picnic, een louter online supermarkt die kosteloos thuis levert en volop bezig is met het opbouwen van marktaandeel. Daarom leggen we ook ons ook toe op e-commerce, met onder meer een app waarmee mensen makkelijk kunnen bestellen.