- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Albert Heijn en bol.com zijn sinds vandaag bereikbaar via de Google Assistent. Dat is de Nederlandstalige versie van de Google Assistant, die eveneens sinds vandaag beschikbaar is. Met een smartphone waarop de stemgestuurde helper is geïnstalleerd, kan men vragen stellen, zoekopdrachten verrichten, een wekker instellen alsook – zoals in het geval van de twee Ahold Delhaize-dochters – recepten of cadeautips opvragen. Voorlopig kan dat nog niet in België.
Google Assistant bestaat sinds 2016 in het Engels. Inmiddels zijn er meerdere talen bijgekomen. Sinds vandaag dus ook het Nederlands. De slimme assistent van Google beantwoordt allerlei informatie zoals: 'Wat voor weer wordt het vandaag in Londen?' of 'Wie is de minister-president van Vlaanderen?' Via het ‘Actions on Google’ ontwikkelaarsplatform kunnen derden de functionaliteit van de Assistent gebruiken.
Dat doen Albert Heijn en bol.com nu dus in een pilot. Door de Google Assistent te openen en 'praat met bol.com' te zeggen, kan men aan de webshop vragen stellen. Zo kan de Assistent helpen om een cadeautje te vinden. Ook is de bol.com dagaanbieding hier te horen.
De pilot met de Google Assistant is voor bol.com een eerste stap in de ontwikkeling van stemgestuurd online winkelen. Dit is vooralsnog niet mogelijk.
Bij Albert Heijn vertelt de Google Assistent binnen een paar seconden wat de bonus is of welke gerechten je kunt maken met kip en aubergine. Hij kan ook bijvoorbeeld een pak melk toevoegen aan een boodschappenlijstje in de Appie app.
“Voorlopig kan de Nederlandstalige Google Assistent enkel in Nederland gebruikt worden. Dat komt omdat de locatie-instelling op je smartphone Nederland moet zijn en de taal Nederlands. Daarom focussen we in eerste instantie op de Nederlandse klanten”, zegt Marjolein Verkerk, woordvoerster van bol.com.
Dat bevestigt Michiel Sallaets, communications manager bij Google België. “In België kan men de Nederlandstalige Assistent inderdaad nog niet gebruiken. Dat heeft onder andere te maken met de verschillen tussen het Nederlands in Nederland en in Vlaanderen. De Assistent moet het verschil kunnen maken tussen – zeg maar - een frietkot en een frietkraam. Of als ik vraag om het volkslied af te spelen, wil ik de Brabançonne horen en niet het Wilhelmus.”
Volgens Sallaets is het aanpassen van de Assistant aan de lokale omgeving zeer belangrijk. Wanneer de slimme helper van Google in Vlaanderen beschikbaar is, kan hij niet zeggen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?