Bol.com en Coolblue staan ruim op kop in de Top 10 van de Belgische online B2C-markt, zo blijkt uit de Belgische cijfers van de Europese organisatie Ecommerce Foundation. Op de derde plaats komt Amazon.fr, weliswaar op vrij grote afstand. Maar als men ook andere Amazone-sites erbij neemt, dan komt de Amerikaanse groep bijna tot op de hoogte van de marktleiders.
In de Benelux staan we er niet bij stil, maar ook in de meeste Europese landen wordt de e-commerce markt door Amazon gedomineerd. In de Verenigde Staten is zijn marktaandeel van de hele B2C e-commerce bijna 50%, maar ook in Duitsland gaat het die richting op. In Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk is de Amerikaanse e-tailer eveneens marktleider, weliswaar minder afgetekend. Omdat er geen Amazon.be bestaat, heerst de indruk – zeker in Vlaanderen – dat diens aanwezigheid in ons land vrij gering is. Maar nee: in Franstalig België is Amazon.fr zelfs de grootste speler.
De Ecommerce Foundation heeft zopas haar marktrapport voor België gepubliceerd. Daaruit blijkt dat de markt door buitenlandse webshops wordt gedomineerd. In de Top 10 staan maar twee Belgische webshops. De hoogst gerangschikte – Vanden Borre – komt maar op de zevende plaats en vente-exclusive.com staat op nummer tien. En dan nog: beide zijn eigendom van een buitenlandse groep.
Bol.com en Coolblue staan op de twee eerste plaatsen: zij realiseerden in 2018 resp. 386 miljoen en 322 miljoen euro omzet in ons land. Dan volgt op vrij grote afstand Amazon.fr, met een omzet van 153 miljoen. Deze derde positie dankt de Amerikaanse e-tailer aan de Franstalige consumenten. Maar Amazon komt nog eens twee keer voor in de Top 10: op de zesde plaats staat Amazon.com (de Amerikaanse site) met 81 miljoen en op de negende Amazon.de met 62 miljoen. Als men deze drie samentelt, komt men aan een omzet van 296 miljoen, dus aardig in de buurt van bol.com en Coolblue. Mogelijk boekt Amazon in ons land zelfs meer dan 300 miljoen euro, omdat er ook bestellingen bij Amazon.co.uk worden geplaatst (die niet in de Top 10 staat).
Cross-border heel populair
De cijfers van de Ecommerce Foundation leren ons ook dat de meeste Belgische e-shoppers (58%) zowel in België als in het buitenland kopen. Slechts 28% van hen koopt enkel in Belgische webwinkels en 16% koopt enkel ‘cross-border’. Wanneer Belgische e-shoppers in het buitenland kopen, dan is dat vooral in Nederland (34%), China (16%), Duitsland (15%) en het VK (10%). Daarna volgen Frankrijk en de VS ( 7% elk).
Prijs belangrijker dan snelheid
Een andere opvallende trend is dat de Belgische e-shopper niet de ‘convenience’ als belangrijkste koopargument ziet. Met 20% staat de prijs ruim op de eerste plaats. Dan volgen de eerdere goede ervaringen (9%), de snelle levering (6%) en de gewoonte (6%). Lage bezorgingskosten komen op de laatste plaats (met slechts 3%).
Overigens zijn de verwachtingen inzake snelle leveringstijden niet al te hoog: slechts 21% van de Belgische e-shoppers verwachten een levering de volgende dag of de dag daarop. Maar liefst 58% van hen is tevreden met een bezorging binnen de 3 à 5 dagen en voor 12% mag ze zelfs meer dan 6 dagen bedragen.
Ouder dan 40
En wie denkt dat de Belgische online consument vooral jong is, vergist zich: bijna een kwart van hen (23%) is tussen de 50 en 64 jaar oud. De tweede grootste groep (19%) zijn de 40 tot 49 jarigen. En 16% zijn 65 plussers. Dit betekent dat bijna 60% van de Belgische e-shoppers ouder is dan 40.
Thuisbezorging is met 64% overduidelijk de geprefereerde leveringsmethode. Ophalen in een pick-up punt volgt met 9%. Dan komen het ophalen in de winkel (8%) en levering op het werk (2%). Slechts 1% geeft de voorkeur aan de lockers (pakjeskluizen).
Onderzoek Ecommerce Foundation
Bent u geïnteresseerd in alle resultaten van het Belgische marktrapport van de Ecommerce Foundation?