- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Amazon heeft een nieuw, volledig elektrisch leveringssysteem ontwikkeld – de Amazon Scout - dat is ontworpen om pakketten autonoom tot bij de klanten te brengen. Zes van deze rijdende robotjes worden sinds gisteren in Snohomish County, nabij Seattle, getest. Ze zijn gemaakt door Amazon zelf en rijden aan wandeltempo langs trottoirs.
In een blog legt Sean Scott, vice president van Amazon Scout, uit hoe het systeem werkt. Klanten bestellen zoals ze dat normaal doen en hun pakketten worden ofwel geleverd door een bezorger, ofwel door een robotje. “We beginnen met zes Scouts-apparaten die van maandag tot en met vrijdag, overdag worden ingezet. De apparaten volgen autonoom hun leveringsroute, maar zullen in de beginfase van de test begeleid worden door een werknemer”, zegt hij.
Volgens Scott is de Scout ontwikkeld in Amazons’ onderzoeks- en ontwikkelingslaboratorium in Seattle. Het robotje lijkt echter als twee druppels water op de bezorgrobot die Starship Technologies ontwikkelde, het bedrijf dat de voormalige eigenaars van Skype, Janus Friis en Ahti Heinla, vijf jaar geleden oprichtten. Het grootste verschil is het ontbreken van de grote antenne.
Starship is al zeer ver gevorderd in de ontwikkeling en de inzet van de bezorgrobotjes. Zo worden ze sinds kort ingezet op de campus van Fairfax voor Sodexo. 25 van deze Starships leveren pizza’s, koffie en andere voedingswaren aan studenten. Het voordeel van een campus is dat het een vrij gesloten omgeving is. Ze worden ook al op de openbare weg getest en in commerciële toepassingen in onder andere Californië, Londen en Tallinn.
Dat Amazon een eigen bezorgrobotje ontwikkelde, is geen toeval. Die technologie is veel gemakkelijker toe te passen dan bijvoorbeeld de gehypte drones. Zo verwacht het McKinsey Institute dat autonome robotjes zoals de Scout, de Starship en andere gelijkaardige toestellen zoals de Marble, de Nuro of de Loomo, tegen 2025 mogelijks 85% van de thuisleveringen zullen doen. Dat cijfer lijkt fel overdreven – al was het maar omdat de klant thuis moet zijn om zijn bestelling in ontvangst te nemen – maar het is een trend waarmee men de komende jaren rekening zal moeten houden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?