- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De kleding zoekmachine Fashiola is zopas officieel gestart in België. Dit platform maakt het mogelijk om kleding, schoenen en accessoires van Belgische en internationale webshops in één oogopslag te doorbladeren.
Fashiola is de internationale merknaam van de Nederlandse zoekmachine Kleding.nl, die eerder deze maand door een Australische investeerder is overgenomen. De uitbreiding startte in 2013 met de lancering van Fashiola in Duitsland. Inmiddels is het platform al in 14 landen actief.
België wordt dus het vijftiende waar de zoekmachine wordt uitgerold. Fashiola.be maakt het mogelijk om kleding, schoenen en accessoires van Belgische en internationale webshops snel te doorbladeren. Dankzij een categorisering en een aantal filters kan men in één zoekactie de producten van vele online fashion shops, zoals ASOS, Zalando, de Bijenkorf, Spartoo, Zeb, Torfs, Brantano enz., doorzoeken.
“Er zijn honderden online modewinkels, maar hoe vind je de weg naar dat ene leuke product in jouw maat nog? Met de zoekfilters van Fashiola.be vind je altijd wat je zoekt, in jouw maat én voor de beste prijs”, legt CEO Peter Langenkamp uit.
Fashiola.be verzamelt informatie over ruim 1,2 miljoen producten van meer dan 60, voornamelijk Belgische, fashion shops. De zoekmachine heeft een interface met filters die het zoeken vergemakkelijkt. Tevens is het mogelijk om een ‘sale alert’ in te stellen. De e-shopper ontvangt een melding wanneer het product in prijs verlaagd is, bijvoorbeeld als er solden zijn.
Kleding.nl was met haar internationale merknaam Fashiola al beschikbaar in bijna heel West- en Zuid-Europa. Het Nederlandse bedrijf beheert ook websites in Australië, Mexico en Brazilië. De twee merken ontvangen maandelijks samen 3,5 miljoen bezoekers en genereren ze 55.000 transacties met een retail-omzet van bijna 5 miljoen euro.
"We zien aan onze traffic- en omzetcijfers dat we met onze 'local approach' in ieder land waar we starten, echt iets toevoegen. We draaien binnen 1 à 2 jaar break-even”, zei Langenkamp eerder dit jaar. Ook zei hij dat het de ambitie is om met Fashiola over de hele wereld actief te zijn.
Begin deze maand nam de Australische beursgenoteerde groep Mitula Kleding BV, het bedrijf achter Kleding.nl en Fashiola, over voor 10 miljoen euro in contanten en 1 miljoen Mitula-aandelen. Uit het perscommuniqué dat toen werd gepubliceerd, vernemen we dat Kleding BV vorig jaar een omzet draaide van ca. 3 miljoen euro of 62% meer dan een jaar eerder. Het boekte een brutowinst (EBITDA) van 400.000 euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?