- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De huidige aandeelhouders van het failliete McGregor zijn de belangrijkste kandidaten om het modebedrijf over te nemen. Zij hebben zelf een bod uitgebracht en willen verder in een sterk afgeslankte vorm. Naar verluidt is hun bod het enige dat nog momenteel wordt bestudeerd.
Dat meldt het FD nadat het correspondentie van de curator kon inzien. Die schrijft in een vertrouwelijke brief dat het om een ‘superieur’ bod gaat. Uit goede bron heeft de Nederlandse economische krant vernomen dat de vier aandeelhouders - de oprichters Jeroen Schothorst en Ben Kolff, de bedrijvenbank NIBC en investeerder Marcel Boekhoorn - in een sterk afgeslankte vorm verder willen gaan met McGregor. Een groot deel van de 1200 werknemers zou dan zijn baan verliezen. Of er onderdelen – bijvoorbeeld Gaastra en/of Adam Menswear – zouden worden afgestoten, wordt niet gezegd.
Zoals eerder gemeld hebben de aandeelhouders een zeer dikke vinger in de pap: zij zijn immers de grootste schuldeisers en hebben pandrechten op vrijwel alle bezittingen. Zij staan hierdoor bovenaan de crediteurenlijst, zodat de curator de boedel niet kan verkopen zonder hun toestemming. Ze hebben dan ook een doorslaggevende rol gespeeld bij de afwijzing van de biedingen vorige week door de investeringsfondsen Apollo en Alteri, alsook door de Chinese familie Lo die samen met Xstyles (een joint-venturepartner van McGregor in zeilmodemerk Gaastra Pro) Gaastra wou overnemen.
Volgens de krant zijn de gesprekken over de overname in een afrondende fase. Er is immers haast bij een beslissing: als het tot een doorstart komt, moet dringend de wintercollectie besteld worden. Wordt het bod van de aandeelhouders niet aanvaard, dan blijft er vrijwel geen ander alternatief over dan het veilen van de voorraden. Dat zou meteen ook het volledige einde betekenen van de modegroep.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?