Maar liefst 44% van de Amazon Go-klanten zijn frequente shoppers. Daarnaast doen de meeste hun boodschappen het liefst 's middags. Dat blijkt uit een studie van inMarket dat het cliënteel van Amazon Go in kaart bracht. 

Begin dit jaar opende Amazon zijn eerste kassaloze winkel Amazon Go waar klanten producten kunnen kopen zonder ze te scannen en zonder langs de kassa te gaan. Inmiddels zijn er al 6 vestigingen in Seattle, Chicago en San Francisco waarvan 2 enkel tijdens het weekend open zijn. Maar hoe ziet het cliënteel er nu eigenlijk uit? inMarket trok op onderzoek uit en bestudeerde 60 dagen lang, in september en oktober 2018,  de Amazon Go-winkels en het gedrag van diens klanten dankzij lokalisatiegegevens van mobiele applicaties. Daaruit bleek dat 44% van Amazons consumenten frequente shoppers zijn en dat ze vooral ’s middags hun boodschappen doen. De kassaloze winkels die hoofszakelijk gelegen zijn in zakenwijken trekken vooral een actief cliënteel aan dat ’s middags zijn boodschappen doet. Dat verklaart meteen ook waarom 4 van de 6 Amazon Go-winkels tijdens het weekend niet open zijn. De drukste dag van de week was bovendien woensdag. Maar liefst 21,76% van het cliënteel zakte op die dag af naar de winkel.

Verrassend is echter dat consumenten gemiddeld 27 minuten doorbrengen in een Amazon Go-winkel, vrij lang voor een kleine winkel. Dat impliceert dat klanten niet alleen langskomen voor een lunch, maar er ook van profiteren om grotere aankopen te doen, voor het diner bijvoorbeeld. “Amazon Go is een soort hybride. Mensen doen hun boodschappen tijdens de week, tijdens hun werk, wat betekent dat het concept meer neigt naar een buurtwinkel. Nochtans is 27 minuten erg lang om inkopen te doen en komt het niet overeen met wat men verwacht in dat type winkel. Amazon Go heeft op een of andere manier zijn eigen model ontwikkeld, met zijn eigen kenmerken”, verduidelijkt Cameron Peebles, chief marketing officer bij inMarket.