- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
DAF Trucks heeft elektrische trucks geleverd aan Simon Loos en Peter Appel Transport, twee vervoerbedrijven die voor Albert Heijn werken. Het gaat om een langlopende praktijktest waarbij niet alleen drie volledig elektrische trucks worden ingezet, maar ook twee plug-in hybride trekkers. Dat laatste is een Europese primeur.
In de retailsector heerst al langer belangstelling voor de bevoorrading van de supermarkten met elektrische trucks. In december leverde DAF al een elektrische truck aan Jumbo. In Duitsland test Edeka een e-Actros van Mercedes-Benz en in Spanje testen Lidl en Mercadona elektrische vrachtwagens van Man. Bij Carrefour in Frankrijk worden dan weer middelzware distributievrachtwagens ingezet. Dichter bij ons zet CityDepot van bpost lichte elektrische vrachtwagens in.
Door de beperkte actieradius – veelal niet meer dan 100 km – en het lange opladen van de batterijen, vergen deze elektrische trucks intensieve tests. De supermarkten en hun transporteurs moeten eerst meer inzicht krijgen hoe een transitie naar emissievrije bevoorrading praktisch kan worden ingevuld.
In 2014 ondertekende Albert Heijn in Nederland de ‘Green Deal Zero Emissie’, waarbij verladers, vervoerders, constructeurs en overheden samen onderzoeken hoe binnensteden vanaf 2025 maximaal emissievrij kunnen worden bevoorraad. De test die vorige week startte, past in dat kader.
De test omvat drie batterij-elektrische trucks (DAF CF Electric) en twee plug-in-hybride trucks (DAF CF Hybrid) en een bijbehorende snellaad-infrastructuur van VDL. De CF Electric kan tot zo’n 100 kilometer volledig elektrisch rijden.
De hybride truck biedt het beste van twee werelden: volledig elektrisch rijden in stedelijke gebieden (tot 50 kilometer) en met een milieuvriendelijke Euro6-dieselmotor daarbuiten. Een nadeel is wel dat door de twee motoren, de dieseltank en de batterijen, het laadvermogen van de truck kleiner is.
De tests met de volledig elektrische trucks beperken zich voorlopig tot ritten tussen het distributiecentrum van Albert Heijn in Zaandam en supermarkten in Amsterdam. Met plug-in hybride trucks kunnen vanaf Zaandam ook winkels verder weg lokaal emissievrij worden bevoorraad. De batterijen van de voertuigen worden tussen de ritten bijgeladen op een speciaal aangelegd snellaadplein op het distributiecentrum.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?