- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Gaat Amazon ook in Europa vestigingen van zijn kassaloze supermarkt openen? Op basis van enkele handelsmerken die het bedrijf gedeponeerd heeft in Europa, lijkt die kans steeds groter te worden.
De Amerikaanse retailer heeft de Amazon Go-slogan "No Lines, No Checkout (No, Seriously)" vorige week geregistreerd in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast heeft Amazon een aanvraag gedaan bij EUIPO, het orgaan van de EU voor intellectueel eigendom, om de slogan ook in Europa vast te laten leggen.
De formulenaam Amazon Go zelf werd al eind vorig jaar al geregistreerd in het VK, wat geruchten voedde dat de kassaloze supermarkt een vestiging zou openen in Londen. Amazon zou op zoek zijn geweest naar geschikte panden, al is er sindsdien nog geen winkel geopend.
Hoewel het deponeren van handelsmerken en slogans rond Amazon Go de indruk wekt dat het concept onderweg is naar Europa, is dat verre van zeker. Amazon kan uiteraard ook zijn eigen merken uit voorzorg willen beschermen, ook in Europa en het VK.
Het zou tenslotte wel al snel zijn voor Amazon om de Go-formule uit te rollen naar Europa. De eerste, en enige, vestiging is nog steeds de testwinkel in Seattle en die is enkel toegankelijk voor personeel van Amazon.
In de Amazon Go-winkel kunnen klanten de winkel binnenkomen en buitengaan zonder langs de kassa de passeren. Een smartphone applicatie houdt bij welke producten je meeneemt en rekent die automatisch af via het Amazon-account van de klant wanneer die de winkel verlaat.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?