Eindelijk is het zover…Amazon opent zijn eerste geautomatiseerde winkel, Amazon Go, in Seattle. Het bedrijf testte het hightechsysteem al eerder bij zijn personeel, maar vanaf nu kan ook het grote publiek gebruik maken van de nieuwe technologie.
Dankzij Amazon Go kunnen klanten hun producten kopen zonder ze te scannen. Consumenten hoeven bovendien niet eens langs de kassa te passeren. Het nieuwe concept dat eind 2016 werd voorgesteld, zou normaal begin 2017 gelanceerd worden. Technische problemen gooiden echter al snel roet in het eten. In de winkel van Seattle, waar het personeel het nieuwe systeem uittestte, konden immers slechts 20 klanten tegelijkertijd bediend worden. Ook kon het systeem het ritme van de consumenten niet volgen, waardoor klanten zich extra langzaam door de winkel moesten verplaatsen zodat het systeem hun aankopen kon registreren. Daarnaast konden de camera’s verschillende klanten met dezelfde gestalte niet onderscheiden en slaagden ze er niet in om het gedrag van kinderen die hun ouders vergezelden, te bepalen.
Amazon deed daarom beroep op ingenieurs en onderzoekers om het systeem op punt te stellen. Iets waar de webgigant ondertussen in geslaagd is, zo blijkt uit de recente opening van de Amazon Go-winkel voor het grote publiek. “We hebben de meest geavanceerde shoppingstechnologie ter wereld ontwikkeld, zodat klanten niet langer moeten aanschuiven bij de kassa’s”, verklaart Amazon.
Klanten die hun boodschappen in de nieuwe Amazon Go-winkel willen doen, moeten de mobiele Amazon Go-app downloaden. Bij het binnengaan van de winkel scant de consument zijn app, waarna hij de producten die hij wil uit de rekken neemt. De technologie, die ook gebruikt wordt bij zelfrijdende auto’s (camera’s, sensoren, artificiële intelligentie), analyseert vervolgens de bewegingen van klanten, en kan zo bepalen welke producten consumenten in hun winkelmandje leggen en welke ze eventueel terug in de rekken leggen. Als ze alles hebben, kunnen consumenten simpelweg de winkel verlaten zonder te betalen aan de kassa. Hun kosten worden automatisch afgerekend via hun Amazon-account.
Voorlopig is de winkel in Seattle de enige Amazon Go-winkel. Toch laat een onderzoek naar de nieuwste vacatures van Amazon uitschijnen dat het concept binnenkort mogelijk wordt uitgebreid.
Andere (e-)retailers zijn Amazon een stap voor
Hoewel de aankondiging van de nieuwe Amazon Go-winkel in 2016 nog veel aandacht kreeg, is de officiële opening nu in alle discretie gevierd. En dat is te wijten aan de vertraagde lancering en het verrassingseffect dat daardoor verdwenen is. Sinds de aankondiging in 2016, werden er al verschillende kassaloze winkels geopend, en dat vooral in Azië. Andere grote e-commerce spelers, zoals JD.com, zijn Amazon zo een stap voor. Zo test Albert Heijn momenteel zijn nieuwe kassaloze winkels in Nederland. En in Frankrijk, probeerde Monoprix vorig jaar al een gelijkaardige service uit.