Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft het afgelopen kwartaal meer omzet en meer winst geboekt. De fusiegroep doet het goed in Nederland en overtrof de verwachtingen in de VS, maar in België blijft Delhaize kwakkelen.
Ahold Delhaize realiseerde in het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van 16 miljard dollar, goed voor een groei 3,4%. Ook de brutobedrijfswinst, of EBITDA, steeg met 8,4% naar 1,08 miljard euro terwijl de winstmarge (EBIT) verbeterde van 3,6 naar 3,9%. Het gaat hier voor alle duidelijkheid wel om pro-formacijfers, die voor de vergelijkbaarheid opgesteld zijn alsof Ahold en Delhaize al sinds 1 januari 2016 één bedrijf waren.
Stabiel in Amerika
Over het algemeen doet Ahold Delhaize het beter dan de verwachtingen. Vooral in de Verenigde Staten is dat het geval. De food retailmarkt in Amerika wordt namelijk geplaagd wordt door een groeiende prijzendruk en verhoogde concurrentie, maar voorlopig heeft dat nog geen negatieve impact op de prestaties van Ahold Delhaize. Bij Ahold USA (met ketens als Giant en Peapod) bleef de verkoop stabiel, terwijl Delhaize America (Food Lion, Hanaford) een lichte groei kenden. De Food Lion-winkels doen het zelfs beter dan de markt, klinkt het.
De befaamde deal tussen Amazon en Whole Foods en de komst van Lidl naar de VS zullen in de nabije toekomst ongetwijfeld een impact hebben op de Amerikaanse markt, maar Ahold Delhaize zegt indirect dat het daar niet bang voor is. “Onze Amerikaanse merken zijn goed geplaatst in een snelveranderend competitief landschap. We blijven de prijspositionering van onze Ahold USA-merken verbeteren en hebben efficiënte competitieve plannen ontwikkeld voor Food Lion, dat nieuwe competitie te wachten staat.” Daarmee lijkt het te verwijzen naar de komst van Lidl naar de Amerikaanse Oostkust, waar ook Food Lion actief is.
Sterke groei in Nederland
In Nederland kan de fusiegroep alweer uitpakken met sterke kwartaalcijfers. De omzet steeg van Albert Heijn en Bol.com steeg met 5,6% tot 3,4 miljard euro. Ook de onderliggende winstmarge steeg tot 5,1%.
België blijft achter
Terwijl Nederland al enkele kwartalen garant staat voor sterke groeicijfers, blijft België achterop hinken. Ook in het afgelopen kwartaal kon Delhaize daar geen verandering in brengen. De geïntegreerde winkels blijven “zwak” presteren, waardoor de Belgische omzet met een schamele 0,2% groeide. De franchisewinkels blijven het wel goed doen, zegt de groep.
Om de groeimotor in België in gang te zetten, gaat Ahold Delhaize verder investeren in haar Belgische winkels. Dat er dit jaar 120 supermarkten vernieuwd worden, wisten we al, maar de fusiegroep zegt ook meer “aantrekkelijke” promo-acties te zullen organiseren en de logistiek verder te verbeteren.
250 miljoen euro extra besparingsvoordelen
Nog opvallend nieuws van Ahold Delhaize is dat de fusiegroep meer besparingen uit haar fusie gaat puren dan eerst gezegd. Oorspronkelijk mikte het bedrijf erop 500 miljoen euro aan synergievoordelen te realiseren tegen 2019, maar die doelstelling is nu met 250 miljoen verhoogd. Ahold Delhaize denkt nu in totaal 750 miljoen euro te kunnen besparen door onder andere hoofdkantoren samen te voegen en betere voorwaarden bij leveranciers te bekomen.
Dat extra geld gaat Ahold Delhaize investeren in haar merken. Zo zegt het bedrijf de “commerciële positie” van Delhaize België te “verbeteren” en de prijspositionering van Food Lion te willen behouden. Concreet gaat het dus vooral over investeringen in lage prijzen, al wordt er ook geld gepompt in de marketing van de Amerikaanse online dochter Peapod.