- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Drankengroep Diageo (Johnnie Walker, Gordon’s, Smirnoff) gaat haar investeringen in Nederland opdrijven ten koste van ons land. De reden voor de investeringsstop in België is de belastingverhoging voor sterke dranken.
De accijnsverhoging van de regering-Michel blijft niet zonder gevolg. Diageo, één van de grootste spelers op de sterke drankenmarkt, kondigt aan dat het meer in Nederland gaat investeren ten koste van België.
“We gaan op alle vlakken meer investeren in Nederland. We ondersteunen onze merken en de horeca beter en creëren ook meer banen in Nederland. In België, onze grootste markt, hebben we de banengroei stopgezet,” zegt Dirk Van Ham (CEO Diageo Benelux) in de Nederlandse krant de Financiële Telegraaf.
Volgens Van Ham zijn de gevolgen van de accijnsverhoging dramatisch. De volumes van Diageo daalden sinds de invoering van de hogere taksen in november met 25%, zegt de CEO. In Luxemburg groeide de verkoop door de Belgische taksen explosief, en ook in Nederland groeide de markt sinds de nieuwe heffingen bij ons.
Dat sterke dranken ook nog eens veel meer accijns betalen dan bier is niet eerlijk, vindt Dirk Van Ham. “Gedestilleerd is in België verantwoordelijk voor 14% van de alcoholconsumptie, maar betaalt 40% aan accijnzen. Bier is verantwoordelijk voor 45% van het alcoholgebruik, en draagt slechts voor 28% bij aan de drankheffingen,” klinkt het in de Financiële Telegraaf.
Bovendien is het effect van de accijnsverhoging negatief voor de regering, meent Van Ham. Er wordt een groter bedrag aan btw verloren dan gewonnen wordt door extra taksen, klinkt het.
Met zijn demarche, stuurt Van Ham een duidelijk signaal vanuit de sector naar de regering. Of de regering bereid is de maatregelen terug te schroeven is twijfelachtig, maar ze kan niet tevreden zijn met jobsverlies door een maatregel die net banen moest creëren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?