- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De vergelijkbare omzet van supermarktgroep Carrefour is in 2016 voor het vijfde jaar op rij gegroeid. Ook in België deden de winkels het iets beter.
Het Franse Carrefour heeft in het laatste kwartaal van 2016 een groepsomzet van 23,366 miljard euro geboekt, goed voor een groei van 3,5%. Op vergelijkbare basis, als we dus enkel kijken naar de winkels die reeds geopend waren in Q4/2015, is er 2,9% groei.
Voor het hele boekjaar zien we gelijkaardige cijfers. De jaaromzet van Carrefour bedroeg 85,7 miljard euro: een groei van 3,3% ten opzichte van 2015. Op vergelijkbare basis groeit de groep 3%. Daarmee is 2016 het vijfde jaar op rij waarin Carrefour op like-for-likebasis groeit. Bovendien was het afgelopen boekjaar het beste uit die periode.
In thuismarkt Frankrijk, waar Carrefour bijna de helft van de groepsomzet haalt, daalden de kwartaal- en jaaromzet met 0,3% en 0,5% respectievelijk. Nochtans deden de bestaande winkels het iets beter dan vorig jaar (+0,7% in Q4, +0,3% in 2016).
In de andere Europese landen was er 3,9% groei en ging de verkoop op vergelijkbare basis er ook overal op vooruit. De Belgische activiteiten boekten in Q4 een omzet van 1,185 miljard euro en kenden een bescheiden groei (+1%; like-for-like: +0,5%). Ook op jaarbasis is de groei beperkt met +0,6%.
De grote groei voor Carrefour zit momenteel in Latijns-Amerika, waar de retailer in het laatste kwartaal 17% vooruit ging. In Brazilië steeg de omzet zelfs met 33%! Ook op vergelijkbare basis groeien de cijfers met om en bij de 10%.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?