- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Carrefour België en aankoopcentrale Provera Belux kondigen aan dat zij een akkoord hebben gesloten om producten voor België en Luxemburg gezamenlijk aan te kopen. Concreet zullen de aankopers van Carrefour België de onderhandelingen met de 140 belangrijkste leveranciers voeren zowel voor Carrefour als voor cora, louis delhaize, Match, Smatch en Delitraiteur.
Dit akkoord bestaat al in Frankrijk sinds eind 2014 (Provera) en sinds kort ook met Système U (Frankrijk) en Tesco (UK). In België zal het akkoord vanaf 1 januari 2019 in werking treden, ofwel zo’n 4 jaar later. “Merkenleveranciers zijn internationaal georganiseerd. Retailers hebben echter nog een sterke lokale aankoopcentrales...buiten de Europese aankoopcentrales gerekend natuurlijk.”, benadrukt Pierre-Alexandre Billiet, expert retail bij Gondola.
Vanaf 1 januari 2019 zullen de aankopers van Carrefour België de onderhandelingen met de 140 belangrijkste leveranciers, voornamelijk actief in de categorieën van fast moving consumer goods en bazaarproducten, voeren voor de zowat 800 winkels van Carrefour België (Hypermarkten Carrefour, Carrefour Market, Carrefour Express en Drive) en de ongeveer 600 Belgische en Luxemburgse winkels en verkooppunten aangesloten bij Provera (cora, louis delhaize, MATCH, Smatch en Delitraiteur).
Alle betrokken enseignes blijven weliswaar verantwoordelijk voor hun commerciële en promotionele beleid. Daarom zouden er ook geen banen verdwijnen. Hoewel Carrefour onderhandelt over de commerciële voorwaarden, zullen de twintig leden van Provera blijven werken aan de pure commerciële dynamiek. “Het akkoord van Carrefour met Provera België herpositioneert Carrefour België als 2e aankoopcentrale in België en geeft Provera een sterker competitief voordeel", vervolgt Pierre-Alexandre Billiet. "Provera leverde producten aan bijna de hele groep louis delhaize, dat 4,6% marktaandeel heeft vandaag (bron Gondola). De positie van Carrefour België wordt versterkt...tot een volgende consolidatie, overname of transformatie de Belgische retail markt zal hertekenen.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?