Begin deze maand lanceerde Carrefour Frankrijk de eerste voedingsblockchain van Europa voor zijn hoevekippen van Auvergne van Kwaliteitsketen Carrefour. En nu is het de beurt aan België, die op zijn beurt de technologie lanceert voor zeven referenties van Belchick’n.
"Door de verschillende voedselschandalen die de voorbije jaren aan het licht gekomen zijn, besteden consumenten alsmaar meer aandacht aan wat ze kopen en eten en aan het welzijn van de dieren. Carrefour wil zijn klanten daarom geruststellen en start vandaag een gloednieuwe, volledig Belgische, perfect transparante en geïntegreerde toevoerketen voor kip. Die keten biedt maximale garanties omtrent de kwaliteit, de kweekomstandigheden, de verzorging van de dieren en dus de traceerbaarheid van het vlees. De lancering van Belchick’n sluit bovendien perfect aan bij het transformatieplan”, meldt de retailer.
Eerste blockchain in de Belgische retail
Met Belchick’n wil Carrefour zich onderscheiden door de eerste perfect transparante en volledig Belgische grootschalige distributieketen op te zetten. Dat betekent dat elke stap in het productieproces van a tot z gecontroleerd wordt en dus traceerbaar is: van de leghen over het broedbedrijf, de kweek en de productie van het dierenvoeder tot het slachthuis. De klant kan dat hele traject trouwens zelf volgen door de QR-code op de verpakkingen van de producten te scannen. Carrefour België benadrukt dat het om de eerste ‘blockchain’ in de Belgische grootdistributie gaat.
Wat is een blockchain?
Ter herinnering, een blockchain is een beveiligde digitale database die gehard is tegen vervalsing en waarin alle informatie die zijn gebruikers verzenden, is opgeslagen. Wanneer die technologie gebruikt wordt in de voedingssector laat dat elke speler binnen de voedingsketen (producenten, verwerkers en distributeurs) toe om informatie over de herkomst van het product toe te voegen en dat voor elk lot (data, plaatsen, distributieketens, boerderijgebouwen, mogelijke behandelingen, enz.)
De verschillende stappen
De volledige toevoerketen is in handen van drie ondernemingen die vlak bij elkaar gelegen zijn. Dankzij de nieuwe ‘blockchain’ kunnen klanten dus de verschillende stappen van de keten volgen. En die zien er als volgt uit: voer voor het pluimvee, kweek van legkippen, productie van broedeieren, broedbedrijf, kweek van kippen, slachthuis, versnijden, bereiding van bewerkte producten en distributie.
100 % plantaardig voer
De leghennen krijgen zuiver plantaardig voer dat geen chemische producten of nevenproducten uit de voedingsindustrie bevat. Dat resulteert in een constant kwaliteitsniveau en vlees met een betere textuur en smaak.
Doordat de hele toevoerketen geïntegreerd is, heeft Carrefour België de volledige controle over alle fasen in het productieproces. Twee ondernemingen zorgen voor het voer, de kweek van leghennen, de broedruimte en de kweek van de kippen. De kwaliteitscontrole en ‑procedures worden zowel intern als door een externe onderneming verzekerd.
De bedrijven liggen vlak bij elkaar, met een minimale koolstofvoetafdruk en ecologische voetafdruk als resultaat. Bovendien vergt de bereiding van het voer weinig energie. Nevenproducten worden hergebruikt als meststoffen, gefermenteerd of gerecycleerd tot plastic en karton. Carrefour België ziet erop toe dat zijn partners deze producten een tweede leven geven.
Zeven referenties van Belchick’n
Carrefour brengt 7 verschillende referenties van Belchick’n op de markt. Daarbij gaat het om:volledige kippen (1,2 kg – 1,4 kg), kippenbouten (400 g), kippenbovenbouten, vier stuks (400 g); kippenbout zonder rugdeel, twee stuks (500 g); kippenvleugels (500 g); kippenborstfilet, drie stuks (600 g) en kippenfiletblokjes (400/450 g). Deze producten zijn vanaf nu verkrijgbaar in alle Hypermarkten Carrefour en bij Carrefour Market.