Steeds meer retailers proberen de grote aanvoerstromen over te hevelen van de vrachtwagen naar andere, meer duurzame vervoersmodi. Zo ook Colruyt en Albert Heijn, die vanaf volgend jaar de trein zullen gebruiken tussen Valencia en de Benelux. Ze zijn vorig jaar mee in het project Cool Rail gestapt. De treinverbinding werd een jaar geleden al succesvol getest. Binnenkort start de verbinding officieel.

Het project is een initiatief van de Nederlandse groente- en fruitgroothandel Bakker Barendrecht en het in herbruikbare verpakking gespecialiseerde Euro Pool System (EPS). De deelnemers zijn Colruyt Group, Albert Heijn, Edeka Fruchtkontor Valencia, Plus Retail, Sligro, Smeding en Visbeen Transport. Het is de bedoeling om in eerste instantie citrusvruchten in koelcontainers tussen Valencia en Rotterdam per spoor te vervoeren. Op termijn zouden ook andere fruit en groenten, zoals sla en broccoli, op deze manier vervoerd worden.

Geslaagde test

Eind vorig jaar vonden een aantal proefritten plaats met een bestaande trein tussen Valencia en Keulen in Duitsland. Van daaruit werden de containers getruckt naar het distributiecentrum van Colruyt in Halle en naar Rotterdam voor de Nederlandse deelnemers. Hiermee kunnen in vergelijking met het vrachtwagentransport ongeveer 70% van de CO2-emissies vermeden worden.

Nu is het de bedoeling om een ‘dedicated’ trein in te zetten tussen Valencia en Rotterdam. Oorspronkelijk was het de bedoeling om in november, bij het begin van het citrusseizoen, van start te gaan met deze trein. Die officiële start is nu echter naar begin volgend jaar verschoven, omdat er nog gesprekken aan de gang zijn met de transportoperatoren.

Twee treinen per week

Volgens Wim Verghote, projectleider import bij Colruyt, is het transport tot in Rotterdam als eindbestemming minder interessant voor de Belgische retailer: de containers moeten van de Nederlandse haven naar Halle over de weg vervoerd worden, en dus over de drukke Antwerpse ring. Nu wordt er overwogen om de trein in België te laten stoppen, maar voor de Nederlandse partners betekent dat vertraging in de keten, zegt hij aan de transportnieuwssite Flows.

Cool Rail zou met twee treinen per week willen starten, met telkens 42 koelcontainers aan boord. De initiatiefnemers hopen te kunnen om te evolueren naar vijf treinen per week. Hiervoor zijn wel meer partners nodig. De fusie tussen Ahold en Delhaize biedt op dat vlak perspectieven, zeggen ze.

Met de trein kan in 48 uur gereden worden tussen Valencia en Rotterdam. Dat is iets sneller als met de vrachtwagen. Dit voordeel kan echter vergroot worden. Vandaag moeten de containers aan de Spaans-Franse grens van een trein op een ander overgeladen worden omdat de spoorbreedte in Spanje afwijkt van de Europese. Het Spaanse spoornet wordt echter aangepast, zodat in de toekomst de transittijd zal teruggebracht kunnen worden tot 40 uur.