Colruyt Group en Delhaize hebben aangekondigd dat ze de Nutri-Score gaan introduceren, een voedingslabel dat de nutritionele kwaliteit van producten vertaalt in een duidelijke én wetenschappelijk gevalideerde letter- en kleurencode. Zo willen de retailers klanten helpen om gemakkelijker bewuste voedingskeuzes te maken.

Delhaize

Zoals aangekondigd in april, introduceert Delhaize nu het befaamde Nutri-Score label. In de komende dagen zullen Delhaize-klanten het voedingslabel terugvinden op alle verse soepen, ontbijtgranen, yoghurt en bereide maaltijden van het Delhaize-huismerk. Ter herinnering, Nutri-Score is een visueel label op de verpakking met vijf letters en vijf kleuren die de informatie over de voedingswaarde van levensmiddelen samenvatten voor de klanten. Daardoor kan de klant makkelijker zelf voedingsmiddelen vergelijken. Iedere kleur of letter geeft de voedingsinformatie van het product weer door de balans te maken tussen twee categorieën voedingsstoffen en voedingsmiddelen: aan de ene kant vezels, proteïnen, fruit en groenten; aan de andere kant calorieën, verzadigde vetzuren, suiker en zout. Delhaize liet daarnaast weten dat het binnen de twee jaar alle huismerkproducten van zo'n label wil voorzien. Om de lancering van het voedingslabel te begeleiden , heeft de retailer bovendien een intensieve communicatiecampagne voorzien.

Colruyt

Toch is Delhaize niet de enige die het label introduceert. Ook Colruyt Group lanceert, vanaf eind september, een eerste tiental Boni Selection-producten met een geïntegreerde Nutri-Score op de verpakking. De bedoeling is om op termijn te evolueren naar een honderdtal producten per maand. Dankzij de SmartWithFood-app zal het bovendien mogelijk zijn om de Nutri-Scores te raadplegen en te vergelijken voor producten bij de winkelformules van Colruyt Group. Op die manier kunnen klanten die graag de Nutri-Score van een product weten dat nu al via hun smartphone achterhalen, zonder te hoeven wachten op de aangepaste verpakkingen die voorzien zijn tegen midden 2020.

"De klant goed én transparant blijven informeren – en dat vooral op een eenvoudige manier doen - is hier voor ons een belangrijke factor. We zien dit als een proces dat je stap voor stap moet aanpakken, en dat is precies waar we aan werken als Colruyt Group, op vlak van dierenwelzijn, samenleving, milieu én gezondheid. Een implementatie van Nutri-Score past perfect in die ambitie en laat ons toe om nu echt op productniveau te kunnen communiceren met onze klanten. Zo kunnen zij zélf heel bewust kiezen op basis van een wetenschappelijk onderbouwde score”, vertelt Stefan Goethaert, algemeen directeur Colruyt Group Fine Food.

In 2015 bouwde Colruyt Group al een digitale brug tussen het voedingsprofiel van de consument en het voedingsproduct met de lancering van de SmartWithFood-app. Die laat gebruikers via een scan van de barcode op de verpakking toe om te achterhalen wat de samenstelling van een voedingsproduct is – tot de aanwezigheid van allergenen toe. Vanaf midden september kunnen klanten ook de Nutri-Score van alle huismerken terugvinden op de app.  "Door de SmartWithFood-app heeft de klant van álle Colruyt Group-winkelformules een volledig transparant zicht op de Nutri-Score van zijn favoriete producten, zonder op de aangepaste verpakkingen te moeten wachten. Bovendien kan de gebruiker via de app ook alternatieven opvragen van het ingescande product met een verbeterde Nutri-Score”, legt Ignace De Nollin, Business Manager SmartWithFood, uit.