- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt Group heeft voor tientallen miljoenen euro's bijkomend kapitaal gepompt in zijn dochterketens Bio-Planet en Dreambaby. De investeringen moeten de groei op lange termijn van beide enseignes ondersteunen, zegt de groep.
Bio-Planet, de biologische supermarktketen van Colruyt, krijgt 30 miljoen extra kapitaal, voor babyspecialist Dreambaby is dat 12 miljoen euro. Dat schrijft de Franstalige zakenkrant L'Echo op basis van informatie uit het Staatsblad. De kapitaalverhogingen waren nodig omdat de eigen middelen sterk geslonken waren. Beide winkelketens sloten volgens L'Echo de laatste jaren met verliescijfers af, waardoor de kapitaalbasis erodeerde.
In een reactie wijst Colruyt echter op het strategisch belang van beide winkelketens. De retailgroep zegt dat de gemaakte kosten die de snelle expansie van Bio-Planet en Dreambaby met zich meebrengt voorlopig nog niet renderen. "De kapitaalsverhoging moet de toekomstige groei van de beide winkelformules ondersteunen. Het is een investering voor de lange termijn", aldus Colruyt Group aan HLN.
Bio-Planet opende de laatste twee jaar maar liefst 11 nieuwe winkels. Sinds de eerste vestiging in 2001 de deuren opende in Kortrijk, breidde de keten uit naar 23 winkels in heel het land. Colruyt-topman Jef Colruyt liet ook al optekenen dat hij op termijn plaats ziet voor 30 nieuwe Bio-Planets, vooral in Wallonië en Brussel. Voor Dreambaby staat de teller vandaag op 23 vestigingen, maar dat moeten er op termijn 35 worden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?