Colruyt werkt aan een eigen antwoord op de maaltijdboxen van HelloFresh. De supermarktketen is een test met medewerkers gestart voor maaltijdboxen voor gezinnen met kinderen.
Na Carrefour, Delhaize en Albert Heijn, komt ook Colruyt nu met zijn eigen maaltijdboxen op de proppen. Colruyt zal zich met zijn maaltijdbox, die nog geen naam heeft gekregen, richten op gezinnen met kinderen. De recepten zullen toegankelijk, eenvoudig te bereiden en snel klaar.
Voor gezinnen
“We willen een echte oplossing bieden voor gezinnen met kinderen die ondanks tijdgebrek toch een lekkere, voedzame maaltijd op tafel willen zetten,” zegt Chris Van Wettere, algemeen directeur van Colruyt. “Voor onze klanten is het grote voordeel van een maaltijdbox dat ze alle ingrediënten in de juiste porties krijgen, samen met de receptfiche, en dus geen voedseloverschot meer hebben.”
Interne kennis
Voor de ontwikkeling van de maaltijdbox, doet Colruyt beroep op de knowhow die het in huis heeft, zijnde de culinaire expertise van het Lekker Koken-team, en van het breed afhaalnetwerk van Collect&Go.
Test
Vooraleer de maaltijdbox op de markt komt, zal hij een uitgebreide testfase doorlopen. “Momenteel testen een 200-tal medewerkers alle aspecten van de maaltijdbox, van het bestellen van de box, over het afhaalsysteem via Collect&Go, tot de haalbaarheid van de recepten en de portiegrootte," vertelt Chris Van Wettere. “Voor ons is het heel belangrijk om een goed doordacht concept te lanceren. We doen in eerste instantie een beroep op onze eigen medewerkers om onze maaltijdbox op punt te krijgen. Met hun feedback gaan we daarna zeker aan de slag.” Na de testfase zal Colruyt de nodige tijd nemen om zijn maaltijdbox te evalueren en eventueel bij te sturen.
Via Collect & Go
De Colruyt-medewerkers kunnen hun maaltijdbox gedurende de testfase bestellen via de website van Collect&Go. “We kiezen er bewust voor om ons eigen afhaalnetwerk in te zetten, en niet aan huis te leveren," zegt Chris Van Wettere. “Het voordeel daarvan is de one-stop shopping. Klanten kunnen hun maaltijdbox samen met hun gewone boodschappen, zoals water, fruit en wc-papier, bestellen en afhalen bij Collect&Go," zegt hij.
Colruyt levert ook zijn "gewone" boodschappen niet aan huis, omdat het gratis leveringen geen duurzaam model vindt wegens verlieslatend. Zelfs het ophalen van boodschappen in de winkels via Collect & Go is om diezelfde reden niet gratis. Colruyt zal bovendien niet werken met een abonnementsformule, zoals onder andere HelloFresh dat doet.
Smartmat en Disj
Het is opmerkelijk dat Colruyt aan zijn eigen maaltijdboxen werkt, aangezien de familie Colruyt onlangs nog investeerde in de HelloFresh-concurrent Smartmat. De deal staat dan wel volledig los van de retailgroep Colruyt, maar dat de familie achter het bedrijf een concurrent (nu toch) versterkt is toch opvallend.
Eerder testte Colruyt ook al maaltijdboxen onder de naam Disj. Het ging om een erg vergelijkbare dienst die beschikbaar was in Gent, Brussel en Leuven en zich expliciet richtte op studenten. Mogelijk werd de ervaring van deze test meegenomen bij het ontwikkelen van de nieuwe maaltijdbox.