De eerste locaties voor Jumbo België liggen officieel vast. Het zou daarbij gaan om een tiental Vlaamse vestigingen. Dat maakte Jumbo vandaag bekend. Daarnaast werkt de retailer momenteel aan een “dedicated organisatie” om de introductie op de Belgische markt vlot te laten verlopen.
Jumbo schakelt een versnelling hoger bij zijn intrede op de Belgische markt. De Nederlandse supermarktketen maakte vandaag namelijk bekend dat de eerste Belgische supermarktlocaties “gecontracteerd zijn”. Waar die gelegen zijn, is voorlopig nog niet bekend. Wel liet CFO Ton Van Veen ons weten dat het om een tiental winkels in Vlaanderen gaat. Bovendien benadrukt de retailer dat het op dit moment aan een “dedicated organisatie” voor Jumbo België werkt om de introductie op de Belgische markt goed te laten verlopen.
Het is duidelijk dat het niet meer lang zal duren vooraleer Jumbo België officieel zijn intrede doet in het Belgische retaillandschap. Vorige maand maakte de supermarktketen namelijk bekend dat Peter Isaac vanaf 1 september 2018 als managing director van Jumbo België aan de slag gaat. Hij zal daarbij verantwoordelijk zijn voor het opzetten van de Jumbo organisatie in ons land. Daarnaast richtte de Nederlandse supermarktketen in maart zijn eigen bvba Jumbo België op met zetel in Antwerpen op en in maart liet het bedrijf nog weten op zoek te zijn naar een ervaren vastgoedacquisiteur voor zijn Belgische vestigingen. Concreet zal die instaan voor de keuze van de nieuwe locaties in België. “Er zal een team samengesteld (contractmanager, Casco manager en Winkelportfolio manager) worden dat zich bezig gaat houden met het uitbreiden in België. Jouw verantwoordelijkheid is het lokaliseren en verwerven van geschikte vestigingslocaties. Je gebruikt hierbij het externe netwerk en realiseert uitbreiding van winkeloppervlaktes. In een latere fase zal de focus komen te liggen op de optimalisatie van de bestaande winkelportefeuilles", luidde het toen in de vacature.
Welke impact de komst van Jumbo zal hebben op het Belgische retaillandschap is volgens Silvie Vanhout, managing partner bij The Retail Academy (Gondola Group), afhankelijk van de locaties waar Jumbo België zal neerstrijken. “Natuurlijk gaat de intrede van Jumbo op de Belgische markt voor grote onrust zorgen, maar afhankelijk van de locaties zal die impact harder voelbaar zijn. Met de komst van Albert Heijn is al gebleken dat Colruyt zijn prijzen aanpaste in 3 tot 6 winkels in de buurt van Albert Heijn. Colruyt liet er recent nog geen twijfel over bestaan dat het klaar is voor een mogelijke prijzenoorlog. Al weten we uit een eerdere prijzenoorlog in Nederland dat niemand daar beter van is geworden. Indien Jumbo hier franchise-winkels wil openen, zullen ze er eerst in moeten slagen om franchisenemers te overtuigen. Ook hier leert het verleden ons, dat dit niet zo eenvoudig is. Een ding is duidelijk: de komst van Jumbo zal zeker nog veel stof doen opwaaien.”