Net als vorig jaar was Gondola Day onderverdeeld in 3 aparte sessies. Eén was gewijd aan innovatie, een andere aan xCommere en de laatste aan Customer Experience. U vindt hier een samenvatting van wat er gezegd werd tijdens de Innovation-sessie.
De technologie ten dienste van de ervaring
Yves Honoré, Chief Sales and Marketing Officer bij het Franse bedrijf Think & Go NFC, zet meteen de toon: “Schermen mogen vandaag dan volledig deel uitmaken van ons leven, ze slagen er voorlopig nog niet in om de consument over de streep te trekken. Daarom hebben we schermen ontworpen die aangesloten zijn op het net, en werken met de NFC-technologie.” Via deze schermen krijgt de consument toegang tot promoties en kan hij producten kopen. Hij kan het scherm contactloos verbinden met een telefoon, bankkaart of getrouwheidskaart. Yves Honoré legt aan het publiek uit welke voorbeelden zijn onderneming al gerealiseerd heeft. Zo had Think & Go als opdracht om vakantiegangers warm te maken om naar een Spar-winkel van de Casino-groep te trekken. Het bedrijf besloot daarom 52 schermen te installeren op 46 campings. Tijdens hun verblijf konden de consumenten via die schermen hun aankopen verrichten, die vervolgens binnen de twee uur geleverd werden. Het resultaat was dat 3.500 mensen van die service gebruikmaakten, waarbij ze gemiddeld 35 euro spendeerden.
Klik hier voor de bijhorende video
Het tijdperk van de consument
“We zijn het tijdperk van de consument binnengetreden. Het is de verbruiker die vandaag de macht in handen heeft. Die macht berustte eerst bij de fabrikanten en later bij de retailers, om vandaag terecht te komen bij de consumenten”, vertelt Caroline Thomaes, Commercial Director & Country Leader Benelux bij Procter & Gamble. Ook onze tweede spreker valt dus meteen met de deur in huis. “Penetratie is als een lekkende emmer. Merken verliezen alle dagen consumenten. Van het ene op het andere jaar kan je tot de helft van je consumenten verliezen, waardoor je verplicht bent om voortdurend zoveel mogelijk klanten aan te aantrekken. Daarvoor heb je een sterk merk nodig, wat wil zeggen dat je innovatief moet blijven. Daarom werkt P&G met start-ups en organiseert het hackatons." De gigant werkt ook regelmatig samen met universiteiten en onderzoekers, en heeft zelfs een onderzoekscentrum opgericht waar nieuwe producten worden ontwikkeld en kunnen worden getest door de consumenten. "Een andere manier om waarde te creëren is TI-TU-TA: Trade-in, Trade-up, Trade-Across. De combinatie van klantenwerving, een sterk en innoverend merk en TI-TU-TA is al wat je nodig hebt om een winnaar te zijn”, besluit Caroline Thomaes.
Breek uit het status quo!
Wat is innovatie? Pierre Bertrand, Managing Director Welcome Media (bpost), legt uit: “Innovatie betekent uit de status quo breken. Innovatie betekent veranderen, evolueren, je aanpassen, afstand nemen en zoeken naar perspectieven. Om te innoveren moet je anders gaan denken, nuttige veranderingen aanbrengen… Innoveren is een basisbehoefte: de dag dat je stopt met innoveren word je kwetsbaar, want de anderen, die gaan ermee door. Innovatie kan eenvoudig zijn, maar moet vóór alles nuttig zijn.”
Welcome Media is zelf ook de vrucht van een reflectie over innovatie. “We verdrinken in de media. Nooit was het gemakkelijker om de consument te bereiken, maar ook nooit moeilijker om hem te overtuigen. Elke week ontvangt hij immers drie- tot vijfduizend reclameboodschappen. Vandaar de In-Home Advertising, die voor ons het verschil maakt. De GfK-statistieken bevestigen het belang van deze manier van communiceren: 89% van de consumenten leest de reclamefolders die ze in de bus krijgen, 82% knipt de bons uit en 93% bewaart de folders op een zichtbare plaats. Waarom? Omdat de consumenten thuis zijn, op hun gemak, en er eventjes de tijd voor nemen. We wilden dit concept zo ver mogelijk doortrekken. Zo is Welcome Media ontstaan. De doelstelling? Merken doen doordringen tot in het hart van de huiskamers en hun impact analyseren dankzij een hele reeks services.”
Investeren in content
Gabrielle O ‘Hare, Retail Content Specialist, sloot de sessie af met een presentatie over het belang van content. Ze toonde aan hoe tal van grote ondernemingen zoals Argos, Amazon en The Hut de laatste jaren fors hebben ingezet op studio's om hun eigen communicatie te kunnen produceren. Een investering in content!
Lees hier het verslag van de introductiesessie (Nielsen, Microsoft, bpost)
Lees hier het verslag van de sessie 'xCommerce' (bpost, Deliveroo, Coolblue, FonQ.nl)
Lees hier het verslag van de sessie rond Customer Experience (Pop Solutions, Carrefour, The Reference, Beobank & Minale Design)
Lees hier de samenvatting van de plenaire sessie ( Savencia & HighCo, MEC Global, Brian Mayne)