- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het zomerrapport dat GfK jaarlijks wijdt aan de perceptie van de retailers in België is verschenen. De evolutie van de waarderingsscores op korte termijn is over het algemeen stabiel, al is er een heel kleine daling wat de perceptie van de prijsniveaus betreft. Dankzij de analyse van de resultaten kan GfK bovendien de retailers met de grootste progressie van hun waarderingsscores en degene met de hoogste scores onderscheiden.
Twee keer per jaar voelt GfK zo’n 5.000 Belgische gezinnen, zijn consumentenpanel, aan de tand over hun perceptie van de foodretailketens. Dat beeld wordt vervolgens weergegeven in een winter- en zomerrapport.
De enquête voor het zomerrapport werd afgenomen tijdens twee weken in juni. GfK heeft die gedetailleerde resultaten al met de retailers gedeeld, maar u vindt die belangrijke resultaten binnenkort ook in de volgende editie van Gondola magazine.
In afwachting daarvan, lichten we hier alvast een tipje van de sluier. Zo stellen we de bedrijven voor met de grootste progressie van hun waarderingsscores, iets waarvoor ze beloond worden met een award van GfK.
1.De top 3 van nationale retailers - grootste progressie
Hoewel er niet echt sprake is van een podium voor het zomerrapport 2018, is er een duidelijke winnaar: Albert Heijn. De reden? De daling van de scores van Intermarché en Cora. Hun waarderingsniveau lag namelijk onder het gemiddelde van dat bij de nationale retailers. Door die lage waarderingsscores heeft GfK dan ook besloten om vanaf dit jaar de spelregels voor de regionale award te veranderen. Zo zal er niet langer 1 regionale winnaar voor heel het land worden uitgeroepen, maar wel eentje per regio. Daarbij wordt er een onderscheid gemaakt tussen Vlaanderen en Wallonië (+ Brussel). En de beste regionale retailers voor dit jaar zijn.... Albert Heijn voor Vlaanderen en Colruyt voor Wallonië. Zij behalen een mooie scoren van respectievelijk 8,59 en 8,40.
Als we de resultaten niet meer vanuit het standpunt van de grootste progressie van de scores bekijken, maar vanuit de algemene tevredenheid, vinden we in de top 3 de volgende nationale retailers:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?